Procesiunea cu moaștele Sf. Ioan cel Nou de la Suceava a trecut anul acesta peste un nou episod, al pandemiei de coronavirus, care a adus o serie de modificări față de programul obișnuit. Au fost și vremuri în care totul era trecut prin lupa Securității și fiecare cuvânt era cântărit și analizat într-un mod anume. Un document care există la Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet oferă câteva pasaje grăitoare despre modul cum era privită religia și, implicit, procesiunea de la Suceava. Este vorba de un document din 1949, semnat de locotenent-colonel de Securitate I. Popic și care a fost înaintat organelor ierarhic superioare de la București.
La procesiunea din acel an se menționează că ar fi participat circa 3.500 de oameni din județ, dar și din județele învecinate (la acea vreme Rădăuțiul era județ de sine stătător).
”Procesiunea a fost executată de către un sobor de preoți în frunte cu Arhiepiscopul Sucevii Rusan Sebastian, cu care ocazie au fost plimbate prin oraș, așa zisele moaște ale Sf. Ioan ce se află depuse la Mănăstirea cu același nume din orașul Suceava. Cu ocazia predicilor ținute de preoți cu această ocazie, aceștia au căutat să întărească religiozitatea credincioșilor îndemnându-i să nu se abată din drumul credinței, indiferent de greutățile ce le-ar sta în cale. A fost dat de aceștia ca pildă așa zisul <Sf. Ioan> care a suferit și pizmuit pentru credința bisericii ortodoxe”, se arată în nota angajatului Direcției Regionale a Securității Poporului Suceava.
Nu puteau fi trecute cu privirea declarațiile ”reacționare”, venite în special din partea unor preoți. Afirmațiile de acest fel sunt, de asemenea, consemnate de către I. Popic.
”Preotul misionar Ruja Alexandru din Suceava a îndemnat pe credincioși să se împotrivească curentelor de astăzi care vor să distrugă moștenirea strămoșilor și credința în Dumnezeu. Un preot cu numele de Bujoreanu Viorel din orașul Sibiu a îndemnat populația să nu asculte de <pantalonarii de la PMR (n.a. – Partidul Muncitoresc Român) cari caută să ducă populația în eroare spunându-le că nu este dumnezeu, să nu postească și să nu meargă la biserică>”, se mai arată în nota de la Securitate.
Din același document mai aflăm că la procesiune au participat circa 200 de oameni din ”oastea domnului” din județele Rădăuți și Dorohoi, dar și că în Suceava s-au împrăștiat mai multe broșuri religioase.
Și era doar începutul unei lungi perioade în care biserica a fost pusă la colț, iar credincioși și preoți au avut de suferit deopotrivă, unii dintre ei pierzându-și chiar viața prin închisorile comuniste.