”Monitorul de Suceava” a discutat și cu doi profesori de limba și literatura română pentru a afla un punct de vedere referitor la complexitatea subiectelor cu care s-au confruntat elevii de clasa a XII-a la prima probă a bacalaureatului. Am discutat cu profesorii Irina Ciubotariu, de la Colegiul Național ”Ștefan cel Mare”, și Gabriela Cazacu, de la Colegiul Național ”Mihai Eminescu”, ambele unități de învățământ din municipiul Suceava. Ambii dascăli cred că subiectele au fost medii din punct de vedere al dificultății și puteau fi abordate destul de lejer de elevi.
”Subiectele elaborate pentru prima sesiune a examenului de bacalaureat din acest an au avut un nivel mediu de dificultate. Dincolo de stereotipizarea acestor subiecte, de previzibilitatea lor, au existat suficiente paliere de rezolvare, astfel încât să se poată crea ierarhii. Subiectele au permis o abordare decentă și din partea elevilor slab (sau deloc) pregătiți, dar și o tratare la nivel de excelență, din partea tinerilor care au alocat mult timp și la fel de multă energie pregătirii. Subiectul I a propus un fragment memorialistic la primă vedere, un frumos portret al lui G. Călinescu în ipostaza de tânăr profesor de literatură română, în Timișoara. Cerințele puteau fi impecabil rezolvate dacă se făcea o lectură atentă și dacă elevul formula enunțuri coerente, dovadă a unor cunoștințe minimale de exprimare corectă în limba română. A doua parte a acestui subiect impunea realizarea unei argumentări despre puterea mass-media de a contribui la crearea imaginii publice a unei persoane. Cerință provocatoare și nu tocmai... trivială. Subiectul al II-lea viza analiza unei secvențe epice, pe baza unor parametri cu care elevii s-au familiarizat încă din clasa a VIII-a. Al treilea subiect solicita cunoașterea unei opere dramatice aparținând lui I.L. Caragiale. Dincolo de acuzele conform cărora pregătirea pentru acest din urmă subiect impune memorare și solicită prea puțin abilitățile interpretative reale, se află și faptul că elevii care își doresc note mari își asumă înțelegerea unei opere și analiza ei sistematică. În ansamblu, subiectul a fost <curat> și a oferit tuturor posibilitatea de a exprima judecăți și de a valorifica idei și cunoștințe”, a arătat profesorul Irina Ciubotariu.
Și profesorul Gabriela Cazacu a avut o opinie asemănătoare și crede că nu ar fi trebuit să ridice probleme serioase elevilor: ”Per total o dificultate medie, dar din experiența noastră opera dramatică nu este foarte agreată de tineri. Nu pot spune de ce, poate că e mai greu de citit sau poate că se studiază mai puțin decât alte opere. O problemă remarcată este similitudinea între subiectul de la profilul uman și cel real. De ce s-au mai diferențiat subiectele dacă tot a fost abordat în ambele cazuri Caragiale? În ceea ce privește celelalte subiecte, consider că au fost abordabile, discutate și în cursul celor patru ani de liceu”.