Cea mai nouă marcă înregistrată, "Produs în Arie Naturală Protejată”, lansată vineri de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, va reuni produse originare din cele peste 1.500 de arii naturale protejate din ţară, precum brânzeturi, cârnați, sucuri, ceaiuri din plante medicinale, vin, palincă, ii, plăcinte, etc, multe dintre ele produse în Bucovina.
La scurt timp după lansarea noii mărci înregistrate, peste 1.200 de producători din ariile naturale româneşti vor să solicite deja dreptul de utilizare al mărcii înregistrate.
“România are şansa unui motor de înaltă performanţă pentru o viitoare economie verde: avem în ţară 1.574 de arii naturale protejate. Un sfert de ţară deţine deja combustibilul verde de creştere! Iar peste douămilioane de români, care locuiesc în prezent în ariile naturale protejate, pot impulsiona această piaţă”, a declarat Ministrul Mediului, Costel Alexe.
Șvaițerul de Bucovina sau plăcintele poale-n brâu sunt doar câteva dintre bunătățurile care vor fi vândute în țară sub acest brand, dedicat produselor din România care îşi au circuitul de producţie în orice arie naturală protejată din ţară.
„Promovăm produsele comunităților locale și anume: șvaițerul de Vatra Dornei, plăcintele poale în brâu, tot ce înseamnă produs de plante medicinale, sirop de afine, de zmeură. De exemplu, șvaițerul este făcut de o fermă din ținutul călimanilor, din apropierea Munților Călimani, cu lapte colectat de la producătorii din zonă care dețin animalele. De asemenea, aceste plăcinte poale în brâu, renumite și făcute de către femeile din ținutul Vatra Dornei”, a declarat pentru ProTVPaula Tărnăuceanu, reprezentantă a Parcului Național Călimani.
Până la finalul lunii septembrie, Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate va deschide un magazin online care va vinde toate produsele care solicită şi obţin dreptul de folosire a noii mărci înregistrate.
"Sper că, odată cu ideea noastră, tot mai mulţi români care trăiesc în ariile naturale protejate să fie impulsionaţi de acest nou instrument economic şi de piaţă pe care o deschidem să-şi dezvolte afaceri. Să producă alimente de calitate sau produse tradiţionale în ariile noastre protejate. Vrem să dăm valoare acestui brand aşa încât produsele marcate cu Arie Naturală Protejată să fie cumpărate de români, dar să ajungă şi pe mesele europenilor”, a mai spus Costel Alexe.
Orice producător român poate obţine dreptul de autorizare şi folosire a acestei mărci, după ce solicită la Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi parcurge un proces de auditare locală a produsului.
Auditul local, care va fi derulat prin ANANP, va presupune, în primul rând, evaluarea circuitului de producţie şi măsura în care acesta provine dintr-o arie naturală protejată.
Autoritățile speră să îi convingă și pe reprezentanții lanțurilor de supermarketuri să preia din bunătățile locale.