Sistemul electronic de pontaj cu cartelă şi PIN numeric, introdus la Spitalul de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava în februarie 2019, în scopul asigurării controlului, a evidenţierii timpului de lucru şi prezenţei la locul de muncă, a fost scos din uz.
După accidentul epidemiologic al infectărilor cu COVID de la spital, foarte mulți angajați au acuzat că sistemul de pontaj a fost una dintre principalele surse de contaminare și au solicitat sistarea imediată. Întrebat, vineri, în conferință de presă, dacă între timp pontajul electronic a fost reluat, directorul medical al spitalului, dr. Valeriu Gavrilovici, a declarat că nu. Dr. Gavrilovici a subliniat că s-a renunțat la sistem încă dinaintea venirii conducerii militare la spital „pentru că din punct de vedere epidemiologic era o sursă de contaminare prin tastare”.
Medicul a spus că la scanarea cardului de acces se tasta digital un cod, motiv pentru care „epidemiologii au spus că nu este corect în momentul de față să menținem pontajul electronic”. ”Încă nu avem motiv să revenim”, a declarat dr. Gavrilovici, chiar dacă problemele invocate - atingeri repetate ale tastelor, stabilirea circuitelor epidemiologice, purtarea permanentă a mănușilor – au fost între timp clarificate.
De asemenea, sistemul de pontaj electronic este cu carduri contactless (cartela nu atinge cititorul), iar opțiunea de tastare a codului poate fi dezactivată. Mai mult, atât cardurile de acces, cât și tastele pot fi dezinfectate fără nici o problemă, iar dozatoarele cu dezinfectant sunt amplasate în tot spitalul.
Cu toate acestea, spitalul a preferat să revină la tradiționalele condici, una la punctul de acces în vestiarul de schimb și una în secția de lucru, după cum a spus directorul medical. Pontajul electronic a fost una dintre cele mai nepopulare măsuri luate de fosta conducere a spitalului pentru evidențierea precisă a timpului de muncă și a prezenței personalului la serviciu.
În ceea ce privește monitorizarea video, managerul spitalului, dr. Anatolii Buzdugan, a declarat că aceasta este activată. „Sunt supravegheate toate intrările și toate spațiile în care se face echiparea/dezechiparea. Sistemul funcționează în continuare”, a afirmat medicul.
Conform declarațiilor conducerii spitalului, la această oră s-au întors la muncă aproape 90% dintre medici, peste 86% dintre asistente şi peste 76% dintre infirmiere şi îngrijitoare.
„Dacă ne raportăm la sfârşitul lunii martie, începutul lui aprilie, când aveam între 15 şi 20% din personal, în total, prezent în spital, putem constata cu uşurinţă că suntem în formaţie aproape integrală”, a afirmat dr. Gavrilovici. Acesta a spus că prezența de acum este comparabilă cu perioadele obișnuite din an, când unii dintre angajați s-ar afla în concedii medicale sau de odihnă.