Hotelurile, o industrie grav afectată de pandemia de coronavirus, vor avea și după relaxare un regim strict de funcționare, cu multe reguli și interdicții. Guvernul a stabilit că în perioada următoare hotelurile pot oferi aceste servicii de cazare, însă nu în scop turistic, ci pentru motive precum deplasări în interes profesional, mentenanță etc.
Regulile ce trebuie respectate de către personalul hotelurilor pentru protejarea împotriva COVID-19 sunt igiena mâinilor, distanțarea fizică, evitarea atingerii ochilor, nasului și a gurii, respectarea igienei respiratorii și respectarea recomandărilor de a rămâne acasă și de a solicita asistență medicală, dacă au simptome specifice bolii.
Măsurile instituite de Guvern prevăd și ca echipa de management să dezvolte un plan de acțiune adaptat situației și să-l pună în aplicare în conformitate cu recomandările autorităților locale și naționale de sănătate publică, având ca scop prevenirea cazurilor, gestionarea eficientă a cazurilor și atenuarea impactului în rândul clienților și al personalului. De asemenea, echipa de management ar trebui să dispună de suficiente resurse umane și economice pentru a asigura implementarea rapidă și eficientă a planului de acțiune.
Ce obligații are personalul de la recepții
Personalul de la recepție trebuie să fie suficient de bine informat cu privire la COVID-19, astfel încât să își poată îndeplini sarcinile în condiții de siguranță și să poată preveni o posibilă transmitere a COVID-19 în cadrul unității. Acesta trebuie să fie în măsură să informeze oaspeții cu privire la politica unității în materie de măsuri preventive adoptate sau alte servicii ce pot fi solicitate de oaspeți (de exemplu, servicii medicale și farmaceutice disponibile în zonă sau în unitate). În plus, acesta ar trebui să sfătuiască oaspeții cu simptome respiratorii să stea în camerele lor până când vor fi consultați de către un medic - conducerea se va ocupa imediat de aceasta - și să poată oferi recomandări de igienă de bază, dacă este nevoie. Personalul de la recepție trebuie să asigure accesul la informații oficiale, actualizate, cu privire la călătoriile către și dinspre țările sau zonele cu transmitere (COVID-19).
Guvernul a mai stabilit că în cadrul recepției trebuie să fie disponibile imediat numerele de telefon ale direcțiilor de sănătate publică județene/a municipiului București, pentru a putea fi utilizate ori de câte ori există posibilitatea ca un oaspete să fie bolnav.
Tot la recepției trebuie să existe o trusă medicală care să conțină:
- dezinfectant/șervețele cu efect antibacterian pentru curățarea suprafețelor (șervețele).
- măști pentru față/ochi (separate sau combinate, scut facial, ochelari de protecție).
- mănuși (de unică folosință)
- șorț de protecție (de unică folosință)
- halat medical lung, cu mâneci lungi
- sac de unică folosință pentru deșeuri (pericol biologic).
Ce obligații mai au cei care oferă servicii hoteliere
Pentru a preveni răspândirea bolii, hotelierii mai au și alte obligații, respectiv:
- se vor promova măsurile de distanțare socială, curățarea mâinilor și igiena respiratorie;
- principalele măsuri de prevenire a transmiterii COVID-19 sunt distanțarea socială, efectuarea frecventă a igienei mâinilor și respectarea igienei respiratorii. Aceste măsuri ar trebui reamintite oaspeților, ca o formă de ospitalitate, deși probabil aceștia sunt deja familiarizați cu ele;
- distanțarea socială presupune abținerea de la îmbrățișare, pupat sau strângerea mâinilor în cadrul interacțiunilor cu oaspeții, dar și cu personalul. Aceasta presupune menținerea unei distanțe de cel puțin 1 m și evitarea oricărei persoane care tușește sau strănută;
- igiena mâinilor înseamnă spălarea mâinilor în mod regulat și riguros cu un dezinfectant de mâini pe bază de alcool sau spălarea lor cu apă și săpun. De asemenea, înseamnă și evitarea atingerii ochilor, nasului și a gurii. Se recomandă dezinfectarea mâinilor după orice schimb de obiecte (bani, carduri de credit) cu oaspeții;
- igiena respiratorie înseamnă acoperirea gurii și a nasului cu pliul cotului sau cu un șervețel, atunci când tușiți sau strănutați. Șervețelul utilizat trebuie aruncat imediat într-un coș de gunoi cu capac;
- se recomandă monitorizarea oaspeților din unitate, care pot fi bolnavi, dar cu respectarea reglementărilor privind protecția datelor cu caracter personal și a dreptului la viața privată și confidențialitate;
- personalul de la recepție ar trebui să înregistreze toate incidentele relevante pe care le constată, cum ar fi cererile pentru consultații medicale;
- personalul de la recepție trebuie să aibă o abordare discretă în privința acestor informații și ar trebui să asigure faptul că doar conducerea și serviciile medicale vor evalua situația și vor lua deciziile corespunzătoare;
- vor fi asigurate serviciile tehnice şi de mentenanță conform reglementarilor în vigoare (aprovizionare cu apă, ventilație, iluminat etc.);
- se va verifica existența suficientă de săpun și soluții dezinfectante;
- atât pe holuri, cât și în fiecare cameră se vor monta dozatoare cu dezinfectant.
O parte dintre activitățile hoteliere rămân închise
În afara acestor reguli enunțate mai sus, o parte din serviciile care erau oferite clienților vor fi, în continuare, închise. Iată despre ce servicii este vorba:
- nu vor funcționa într-o primă etapă restaurantele; barurile; cafenelele și cofetăriile din incinta hotelului. Servirea mesei se va face în regim room service. Este preferabil să se folosească tacâmuri și veselă de unică folosință;
- locurile de joacă special destinate copiilor vor fi închise;
- locurile special amenajate pentru fitness, saune, piscina interioara etc., din incinta hotelurilor, în această primă etapă, rămân închise;
- spălarea și dezinfecția suprafețelor din camere și spaţii comune se vor face mai frecvent decât de obicei, cu soluții speciale biocide, avizate de către MS în scopul acesta. În cazul în care, în cadrul hotelului, în rândul personalului sau oaspeților apare un caz confirmat de COVID-19, în urma anchetei epidemiologice desfășurate de către DSP teritorială, activitatea hotelului va fi închisă până la asigurarea dezinfecției tuturor spațiilor sub recomandarea și supravegherea DSP teritoriale;
- folosirea lifturilor va fi făcută doar dacă este strict necesar și numai de către cel mult două persoane o dată, care vor purta măști de protecție în tot timpul folosirii liftului. Este recomandabil ca cele două persoane să fie din aceeași familie.