Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Suceava a anunţat că, în contextul instituirii stării de urgență pe teritoriul României, Ministerul Finanțelor Publice, împreună cu Agenția Națională de Administrare Fiscală, a stabilit noi măsuri pentru sprijinirea mediului de afaceri, dar și pentru susținerea conformării voluntare la plată din partea agenţilor economici.
Astfel, Finanţele sucevene au transmis că în baza prevederilor legale în vigoare, în această perioadă nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere conform Codului de procedură fiscală pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență Guvernului nr. 29/2020 și neachitate până la încetarea acestor măsuri. De asemenea, nu sunt considerate obligații fiscale restante, potrivit legii, obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență Guvernului nr. 29/2020 și neachitate până la încetarea acestor măsuri. În același timp, potrivit actelor normative în vigoare, Finanțele suspendă sau nu încep măsurile de executare silită, prin somație, poprire și valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală. Tot în această perioadă, nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități, conform Codului de procedură fiscală, pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate până la împlinirea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență. În acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic de eșalonare se comunică debitorului prin decizia organului fiscal.
Finanţele sucevene au mai anunţat că o altă măsură este şi cea de suspendare a condițiilor de menținere a valabilității eșalonărilor la plată acordate potrivit legii. Aceste condiții se consideră îndeplinite dacă debitorii achită obligațiile aferente în termen de 30 de zile de la încetarea perioadei de aplicare a acestor măsuri fiscale. De asemenea, pentru obligațiile care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirilor la plată, contribuabilii pot solicita modificarea eșalonării la plată, cu condiția ca cererea să fie depusă până la expirarea termenului menționat la pct. 5, prevederile art. 195 din Codul de procedură fiscală aplicându-se în mod corespunzător.
„Obligațiile bugetare care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirilor la plată, inclusiv cele cuprinse în ratele din graficele de eșalonare, nu sunt considerate obligații fiscale restante”, se mai arată într-un comunicat al Finanţelor. Potrivit aceleiaşi surse, o altă măsură pentru mediul de afaceri este extinderea rambursării TVA cu control ulterior. Nu în ultimul rând, potrivit prevederilor legale, în această perioadă termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului sau plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, prevăzute de Codul de procedură fiscală, se suspendă sau nu încep să curgă până la împlinirea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.
Toate măsurile fiscale precizate anterior se aplică pe perioada stării de urgență și 30 de zile de la încetarea acesteia.