Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Suceava a transmis precizări importante referitoare la procedura simplificată de acordare a șomajului tehnic. Informația esențială este că singura condiţie pe care trebuie să o îndeplinească angajatorii este de a declara pe propria răspundere că au redus sau au întrerupt temporar activitatea, ca urmare a efectelor epidemiei.
Angajatorii au de parcurs trei etape pentru a putea apela la șomajul tehnic:
Etapa 1 - suspendarea contractelor individuale de muncă ale salariaților, în conformitate cu dispozițiile art. 52, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii (şi operarea acestora in REVISAL). Numai în baza acestui temei legal pentru suspendarea contractelor de muncă, se poate solicita șomajul tehnic;
Etapa 2 – Completarea de către angajator a următoarelor documente:
-cererea pentru acordareaşomajului tehnic, semnată şi datată,
-declaraţia pe propria răspundere cu privire la reducerea sau încetarea activităţii,
-lista persoanelor care vor intra în şomaj tehnic, semnată de angajator.
Cele trei documente se pot descărca de pe site-ul oficial www.anofm.ro/suceava și pagina www.facebook.com/ajofmsuceava.
Etapa 3 - solicitarea indemnizației pentru șomaj tehnic, prin depunerea la AJOFM Suceava a documentelor sus-menţionate, la adresa de email suceava@anofm.gov.ro.
Corespondenţa nivelurilor de calificare, în vederea completării listei cu persoanele care intră în șomaj este: ISCED 0 – Educaţia timpurie, 1 – Învăţământ primar, ISCED 2 – Învăţământ gimnazial, ISCED 3 – Învăţământ liceal, ISCED 4 – Învăţământ postliceal, ISCED 5 – Învăţământ superior, ISCED 6 – Licenţă sau nivel echivalent ISCED 7 – Master, ISCED 8 – Doctorat
Plata sumelor aferente indemnizaţiilor de şomaj tehnic ale salariaţilor se va face în conturile deschise de angajatori la băncile comerciale, în termen de 15 zile de la depunerea documentelor. Angajatorul are obligaţia de a face plata către salariaţi în termen de maxim 3 zile de la încasarea sumelor. Pentru sumele încasate cu titlu de şomaj tehnic angajatorul va depune declaraţia cu privire la impozitul pe venit, CAS şi CASS, mai puţin contribuţia asiguratorie pentru muncă, până la 25 ale lunii următoare celei în care se face plata indemnizaţiei.
Directorul executiv al AJOFM Suceava, Mirela Adomnicăi, a reamintit că angajatorul şi nu angajatul este cel care va solicita indemnizaţia de şomaj tehnic, iar cuantumul este de 75% din salariul de bază brut, plafonat la 75% din mediul brut pe economie (5429 lei x 75%=4072 lei).
Persoanele fizice cu venituri din drepturi de autor şi drepturi conexe, conform Legii nr.8/1996, cu contracte de activitate sportivă, convenţii individuale de muncă, conform Legii nr.1/2005 privind funcţionarea cooperaţiei, pot beneficia de şomaj tehnic printr-o procedură de solicitare adresată prin email la Agenția Județeană de Plăți și Inspecții Sociale Suceava.
Relaţii suplimentare referitoare la şomajul tehnic se pot obţine la telefoanele 0230 523279, 0786 232 449, 0786 290 204, 0786 232 450 sau la adresele de email menționate mai sus.