Inițiat în 2004, programul social Euro 200, de sprijin pentru achiziționarea unui calculator de către elevii și studenții nevoiași, a fost prea puțin revitalizat de-a lungul anilor.
Birocrația este consistentă, criteriile de eligibilitate nu sunt corelate cu prezentul (venitul lunar trebuie să fie de maxim 250 de lei pe membru de familie), iar suma de 200 de euro oferită de stateste insuficientă pentru achiziționarea unui calculator.
În aceste condiții, numărul solicitanților a scăzut foarte mult de la an la an, mai ales în rândul studenților.
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită Guvernului actualizarea criteriilor de acordare a ajutorului financiar pentru programul național „Euro 200”, în vederea stimulării achiziționării de calculatoare.
Potrivit studenților reprezentanți, condițiile de acordare și cuantumul oferit prin program trebuie să fie în acord cu realitățile economice și nevoile potențialilor beneficiari.
La nivel național, numărul de solicitanți și beneficiari din mediul universitar a scăzut dramatic de la 4.496 de solicitanți în 2004 la doar 28 în 2019.
Studenții spun că programul trebuie debirocratizat și revoluționat
ANOSR menționează că valoarea mult prea mică a voucherului de 200 euro este neconcordant cu realitățile actuale ale pieței IT. „Deoarece este imperativ necesar ca produsul achiziționat să îndeplinească configurația minimă recomandată, se produce automat și o creștere a valorii de piață. Este necesar ca și voucherul de 200 de euro oferit de statul român pentru achiziționarea unui calculator să crească”, menționează studenții.
De asemenea, programul social Euro 200 prevede că beneficiari pot fi elevii şi studenţii care provin din familii cu venituri brute lunare de maximum 250 de lei pe membru de familie, în timp ce salariul minim brut pe economie este de 2.230 lei (HG nr. 935/2019). Plafonul stabilit este mult prea mic și nerealist raportat la actualele venituri ale familiilor din România, potrivit studenților.
Totodată, acest plafon prea mic împiedică mulţi elevi și studenți să fie pe lista beneficiarilor, chiar dacă provin din familii nevoiașe.
Aceștia mai spun că, în pofida modificărilor aduse în anul 2018 (majorarea plafonului de la 150 de lei la 250 de lei/ membru de familie), se remarcă în continuare faptul că aceste amendamente nu au produs un impact considerabil nici în mediul preuniversitar, dar nici în cel universitar, după cum o demonstrează și evoluția numărului de solicitanți, respectiv beneficiari.
„Pe deoparte, birocrația excesivă și dosarul extrem de complex pe care trebuie să îl depună pentru a beneficia de acest drept îi descurajează pe tinerii cu vârsta până la 26 de ani să depună dosarul cu actele necesare. Totodată, programul în speță poate fi accesat doar o singură dată. Așadar, studenții care au beneficiat de acest ajutor financiar pe perioada liceului sau învățământului primar nu mai au posibilitatea de a beneficia ulterior de acest sprijin financiar”, transmite ANOSR.
La rândul său, Petrișor Laurențiu Țucă, președintele Alianței, a menționat că „în contextul în care tehnologia avansează într-un ritm foarte accelerat, modificările propuse sunt insuficiente și nu ajută la progresul digital și la familiarizarea beneficiarilor direcți ai educației cu sistemul informatic. Tocmai de aceea, considerăm că un astfel de program trebuie debirocratizat și revoluționat în adevăratul sens al cuvântului, pentru a fi scos din anonimat și a-și atinge scopul pentru care a fost creat”.