Procesul de debirocratizare a învățământului preuniversitar a început, în mod oficial, luni, cu simplificarea câtorva documente școlare și eliminarea altora.
În prima zi a acestui semestru, pe adresa Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Suceava a sosit o notă din partea Ministerului Educației referitoare la debirocratizarea activității cadrelor didactice.
Ministerul a transmis în teritoriu o serie de măsuri pentru a simplifica munca profesorilor, menționând câteva documente și activități mari consumatoare de timp și resurse materiale, care nu aduc nici un beneficiu procesului educațional și la care se poate renunța.
Monica Anisie, ministrul de resort, menționează că măsurile propuse vizează cadrele didactice, directorii de școli și inspectorii, iar acestea trebuie aplicate de la începutul acestui semestru pentru ca activitatea de la clasă să primeze în fața obligațiilor birocratice.
Măsurile impuse
Printre măsurile transmise către inspectoratele județene se numără simplificarea portofoliului profesorului și a celui al dirigintelui, desființarea unora dintre procesele verbale și înlocuirea lor cu foi de prezență, precum și eliminarea implicării profesorilor în generarea de rapoarte cerute de inspectorate, care vor fi generate de acum doar prin interogarea SIIIR.
Mai exact, ministerul precizează că procesele verbale care nu necesită probarea modului de luare a deciziei, de la activitățile cadrelor didactice sau din cadrul anumitor activități cu părinții nu sunt obligatorii și pot fi înlocuite cu liste de prezență.
De asemenea,rapoartele și statisticile solicitate de unele instituții, care nu sunt prevăzute în mod expres în acte normative, nu se mai întocmesc la nivelul unității de învățământ preuniversitar prin implicarea cadrelor didactice.
O altă măsură face referire la portofoliul profesorului, care conține, în format digital sau/și letric, doar planificările calendaristice anuale ale materiei, un proiect al unităţilor de învăţare și instrumente de evaluare.
Aplicarea testelor inițiale nu este obligatorie pentru nici un nivel de învățământ sau clasă. Cadrele didactice pot decide folosirea lor pentru clasele de început de ciclu sau la preluarea unei clase noi, la disciplina pe care o predau, pentru a cunoaște nivelul atingerii competențelor de către elevi. De asemenea, portofoliul dirigintelui va conține numai planificarea activităților specifice funcției de diriginte, calendarul activităților educative extrașcolare ale clasei și fișele psihopedagogice ale elevilor din clasa respectivă.
„Pe lângă acestea, sunt în curs de modificare actele normative care vizează următoarele documente propuse pentru eliminare sau simplificare: eliminarea portofoliului dirigintelui; simplificarea condicii de prezență; eliminarea comisiilor metodice/comisiei pentru curriculum; eliminarea sau, după caz, simplificarea raportărilor situației sociale a elevilor și raportărilor programelor de sprijin; simplificarea documentelor necesare pentru excursiile școlare/activitățile extrașcolare; simplificarea procesului de evaluare a calității (ARACIP)”, mai transmite Ministerul Educației.