Sâmbătă 11 ianuarie, de Ziua Internaţională a cuvântului ”Mulţumesc”, în cadrul Muzeului Bucovinei din Suceava a avut loc primul Forum Regional Merito – învăţare colaborativă şi comunitate de practică. Organizat cu sprijinul Casei Corpului Didactic ”George Tofan” Suceava, evenimentul a adunat în sălile muzeului speakeri de top şi 200 de profesori din 10 judeţe ale ţării şi s-a dovedit a fi un spaţiu pentru dialog şi învăţare experenţială pentru cei prezenţi pentru o zi în sălile muzeului sucevean.
Merito constituie astăzi o comunitate de profesori, oameni de business şi reprezentanţi ai unor organizaţii neguvernamentale din sfera educaţiei. Iniţiat de o asociaţie a oamenilor de afaceri, Romanian Business Leaders, Proiectul Merito urmăreşte crearea unui nou context al învăţării, schimbarea mentalităţii şi aplicarea unor strategii inovative, prin identificarea profesorilor apreciaţi în comunitatea lor şi recunoaşterea excelenţei în educaţie. Măriuca Talpeş, cofondator Bitdefender, cofondator Softwin, director Intuitext, a transformat Proiectul Merito într-o bază de analiză responsabilă şi vizionară a ideii de educaţie, generatoare de soluţii viabile şi necesare. Forumul a însemnat un spaţiu deschis dialogului onest, cald şi inspiraţional între profesori pasionaţi şi dăruiţi cu puterea de a creşte o lume nouă.
Forumul Merito, iniţiat şi organizat de Daniela Ceredeev, profesor laureat Merito 2017
Forumul Merito, primul eveniment de acest fel din ţară, a fost iniţiat şi organizat de Daniela Ceredeev, profesor laureat Merito din anul 2017, care coordonează constant la nivel judeţean şi regional sesiuni de formare pentru creşterea calităţii educaţiei la clasă: Ateliere Merito, Universitatea de vară şi Universitatea de iarnă Merito, toate cuprinse în oferta de formare a Casei Corpului Didactic ”George Tofan” Suceava, partener al Fundaţiei Romanian Business Leaders care coordonează Proiectul Merito. Programul forumului, realizat de către organizatorul principal Daniela Ceredeev, a fost gândit în paradigma învăţării colaborative, cuprinzând sesiuni succesive de învăţare colaborativă, workshopuri de tip comunitate de practică şi ateliere de învăţare experienţială, moderate de profesori laureaţi în Proiectul Merito şi de formatori recunoscuţi la nivel naţional.
La eveniment a fost prezent Cosmin Chiriţă, managerul proiectului, trainer, facilitator şi prieten desăvârşit al educaţiei, care a pusla dispoziţia participaţilor propria experienţă în domeniul proiectelor care susţin educaţia de calitate şi care a declarat:”Visul şi crezul nostru pe care ni-l propunem este un ideal spre care tindem, fiind acela de a recredibiliza meseria de profesor în România, pe care să-l readucem la statutul pe care îl merită cu adevărat şi prin intermediul căruia dumneavoastră să primiţi recunoaşterea, mulţumirile, aprecierea pentru meseria nobilă pe care o faceţi de la întreaga societate, de la toţi cei din jur, începând de la comunităţile locale şi până la nivel macro, naţional.” Obiectivul proiectului reiterat de el rămâne acela de a ”creşte comunitatea profesorilor valoroşi, pentru a transforma meseria de profesor şi a creşte calitatea educaţiei la clasă”.
Sesiunile de învăţare au fost susţinute de profesori laureaţi în Proiectul Merito
Conceptul forumului a fost cel al comunităţilor de practică şi au fost constituite 6 asemenea comunităţi, moderate de profesori laureaţi Merito şi de un formator naţional din domeniul educaţiei permanente. Fiecare dintre participanţi a putut alege să devină facilitator al învăţării într-unul dintre aceste ateliere: ”Forme ale sincretismului în teatru”, cu profesor Tatiana Cauni, de la Liceul Teoretic „Emil Racoviţă”, Baia Mare; ”Predarea ştiinţelor cu ce avem la îndemână”, cu profesor Antoneta Împuşcatu, director Şcoala Gimnazială „Ion Creangă”, sat I.C. Brătianu, judeţul Tulcea; ”Abordări ludice ale învăţării”, cu profesor dr. Mihaela Nicolae, Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” din Buzău; ”Cum poate fi sensibilizată <generaţia app> în faţa culturii”, cu profesor dr. Bogdan Raţiu, de la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas”din Târgu-Mureş; ”Nevoile elevilor cu CES - învăţarea bazată pe ataşament”, cu profesor Iulia-Sfetcu Măndăşescu de la Şcoala Gimnazială Specială pentru Surzi nr. 1, Bucureşti; ”Învăţare colaborativă – exemple de metode şi tehnici”, cu profesor Tatiana Vîntur, inspector pentru educaţie permanentă, Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava.
Într-un repetabil şi inspirat ”exerciţiu de admiraţie” la care au fost invitaţi, participanţii reafirmă că evenimentul a fost un succes, o bucurie, o dovadă că în şcoli există mulţi profesori pasionaţi, preocupaţi de învăţarea permanentă şi de dezvoltare profesională continuă. Gândul lor adresat echipei Merito? ”Continuaţi cu astfel de evenimente! Noi venim.”