Şcoala Gimnazială Gulia, comuna Dolhasca, este pe lista scurtă a unităţilor şcolare care, începând din acest an, ar putea fi incluse în programul guvernamental ”Masă caldă”, prin care elevii primesc zilnic, gratuit, câte o masă la prânz, la şcoală.
Momentan, programul funcţionează în 50 de şcoli, printre care şi şcoala Moldova Suliţa, Ministerul Educaţiei propunând extinderea programului pilot la 100 de şcoli.
De la caz la caz, suportul alimentar constă într-o masă caldă sau într-un pachet alimentar pentru fiecare elev sau preşcolar.
Astfel, în şcolile în care există cantină şi spaţiu adecvat de servire a hranei, masa caldă va fi preparată acolo, însă pentru şcolile şi liceele care nu dispun de cantină, masa caldă este sub forma unui pachet alimentar şi este asigurată în regim catering.
Pachetul alimentar are o valoare de 10 lei.
Suma alocată pentru şcoala din Gulia este de 525.000 de lei (circa 109.000 de euro), 312.000 de lei pentru semestrul II şi 213.000 de lei pentru semestrul I al anului şcolar următor.
Pentru şcoala din Moldova Suliţa, suma alocată de Ministerul Educaţiei pentru acest an, respectiv două semestre, este de 376.000 de lei (circa 78.000 de euro).
Cele mai multe unităţi şcolare unde elevii vor primi o masă caldă sunt din judeţele Teleorman, Sibiu, Tulcea, Bistriţa-Năsăud, Bacău, Mureş, Mehedinţi, Ialomiţa, Giurgiu, Galaţi, Dolj, Buzău, Braşov, Botoşani, Covasna, Călăraşi, majoritatea în mediul rural.
Prin proiectul ”Masa caldă”, Guvernul încearcă să limiteze abandonul şcolar. Abandonul şcolar s-a redus în unităţile în care copiii au primit o masă caldă, de la 6,1%, în perioada 2016-2017, la 1,3% în 2017-2018, şi chiar s-a ajuns la eradicarea fenomenului în unele şcoli, în anul 2019,anunţă Ministerul Educaţiei.
Ministerul mai remarcă o serie de efecte pozitive ale programului, precum şi motivele care au stat la baza deciziei extinderii programului -scăderea ratei abandonului şcolar, diminuarea absenteismului şi a întârzierilor la prima oră, formarea la copii a deprinderii unei alimentaţii sănătoase, consolidarea relaţiei familie-şcoală prin implicarea părinţilor în educarea copiilor în privinţa unei alimentaţii sănătoase şi reducerea migraţiei elevilor din unităţile de învăţământ din mediul rural către unităţile de învăţământ din mediul urban.
Cu toate acestea, pentru evaluarea corespunzătoare a programului pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolari şi elevi este necesară implementarea acestuia pentru o perioadă mai lungă de timp, fiind necesară continuarea pentru cel puţin un ciclu de învăţământ.