Transportul public din municipiul Suceava va fi modernizat şi eficientizat, începând de anul viitor, atât prin aducerea a 50 de autobuze electrice – 40 mari, de 12 metri lungime, şi 10 mici, de 6 metri lungime, precum şi prin realizarea unei noi baze auto, pentru divizia electrică, introducerea de echipamente şi softuri de automatizare, inclusiv e-ticketing, cât şi prin amenajarea a 47 de staţii de aşteptare pentru călători.
În total, investiţiile demarate de Primăria Suceava în acest scop sunt de peste 35 de milioane de euro, fiind atrase atât finanţări europene, fonduri guvernamentale, completate de la bugetul local cu partea de cofinanţare obligatorie.
Alte cinci autobuze electrice, de mici dimensiuni – Karsan Jest Electric, au fost aduse din fonduri elveţiene, cu jumătate de an în urmă, de atunci fiind folosite zilnic pe mai multe trasee din municipiu, costurile de funcţionare fiind de şapte ori mai mici decât la cele similare, dar cu funcţionare pe combustibil petrolier.
„Mult a fost, puţin mai este până când transportul public local va deveni un serviciu civilizat, cu costuri suportabile pentru cetăţeni. Anul acesta s-au făcut investiţii foarte mari în TPL, în baza de transport electric, în subvenţiile acordate pentru facilităţile de care beneficiază un număr mare de suceveni – pensionari, elevi, studenţi, precum şi alte categorii sociale. Peste un milion de euro ne-a costat baza pentru divizia electrică a transportului public local, în vreme ce pentru cumpărarea activelor fostului TPS am achitat aproximativ 450.000 de euro. Mă preocupă buna funcţionare a serviciului de transport public local şi sunt convins că anul viitor va fi cel al rentabilizării TPL”, a declarat primarul Sucevei, Ion Lungu, care a ţinut să discute cu salariaţii societăţii de transport public local transformările viitoare, dar şi problemele actuale.
Întregirea patrimoniului TPL cu clădirile fostului TPS, un prim pas spre transportul metropolitan
Tocmai de aceea, edilul sucevean a avut recent o întâlnire cu conducerea, sindicaliştii şi reprezentanţii Consiliului de Administraţie de la TPL.
O problemă abordată în cadrul discuţiilor a fost şi cea a întregirii patrimoniului TPL, prin cumpărarea de către Primăria Suceava, de la TASA, a clădirilor fostului TPS, vândute de către Finanţe, pentru recuperarea datoriilor fostei societăţi, în urmă cu 16 ani.
„În primul rând a fost apreciat faptul că a fost întregit patrimoniul TPL, prin cumpărarea activelor de la TASA, încât avem de acum posibilitatea să modernizăm spaţiul de acolo – curtea, clădirile, să facem o serie de reparaţii şi investiţii necesare pentru buna funcţionare a societăţii de transport public local”, a spus primarul Ion Lungu.
Baza auto reîntregită a TPL urmează să fie transformată în baza viitorului transport în comun metropolitan, care să deservească localităţile din cadrul Zonei Metropolitane Suceava.
Edilul sucevean a precizat că se caută soluţii şi pentru rezolvarea altei probleme spinoase, care stârneşte nemulţumiri de mai multă vreme - creşterea salariilor angajaţilor de la TPL, unde „sunt venituri destul de reduse”.
„O problemă la fel de importantă, cu care sunt de acord 100%, este cea a creşterii veniturilor salariale la TPL. Avem o şansă reală să facem acest lucru când vin autobuzele electrice şi costul combustibilului va fi redus de 7 ori faţă de cel actual.
Aici trebuie să mai aibă puţină răbdare şi cei de la TPL. Între timp le oferim sprijin pentru o modificare legislativă a ordonanţei 26, care limitează creşterile salariale la societăţile cu capital de stat. Acea ordonanţă a fost dată pentru a limita creşterile la agenţiile cu salarii mari, nu e cazul la TPL. Primăria Suceava face tot ce este posibil, este alături de ei, pentru a găsi soluţii reale de creştere a salariilor şi să se poată plăti orele suplimentare, încât să fie răsplătit efortul oamenilor care lucrează acolo”, a spus Ion Lungu.
Edilul sucevean şi-a exprimat aprecierea pentru „discuţiile constructive şi sincere”, mulţumind salariaţilor TPL pentru că şi-au făcut datoria şi au înţeles că aceste schimbări nu se pot face peste noapte, dar „împreună vom face tot ce este posibil ca societatea de transport public local să funcţioneze cât mai bine”.