La Colegiul Naţional „Nicu Gane” din Fălticeni s-au desfăşurat, în perioada 18-22 noiembrie, mai multe activităţi din cadrul proiectului Erasmus+, „Neverland... Make it real!” (Ne.M.I.R.). Atelierele de lucru din România, care au reunit elevi şi profesori din Italia Croaţia, Grecia, Spania şi România, au vizat cultivarea şi dezvoltarea spiritul civic al elevilor prin participarea activă la scrierea unor recomandări în vederea formării unui stat ideal. Tinerii au lucrat pe ateliere, au realizat interviuri şi au discutat despre problemele socio-culturale ale ţărilor de origine, în vederea promovării egalităţii sociale, încurajându-se astfel dialogul intercultural şi creativitatea.
Elevii fălticeneni, coordonaţi de profesoara Viorica Benţa, au pregătit pentru musafiri un mic spectacol care a inclus un dans specific ţărilor implicate în proiectul iniţiat de Liceo Statale “P. E. Imbriani”, Avellino, Italia, dar şi cântece populare româneşti, greceşti, croate, italiene şi spaniole. Elevii străini au asistat şi la câteva lecţii, prezentări şi experimente efectuate în laboratoarele şcolii şi au vizitat principalele obiective culturale din urbea de pe Şomuz. Două zile au fost dedicate excursiilor în Bucovina, oaspeţii de peste hotare fiind „vrăjiţi” de frumuseţile mănăstirilor Humorului, Voroneţ şi Moldoviţa, de datinile şi obiceiurile din aceste zone, dar şi de vizita la Muzeul Ouălor „Lucia Condrea”. La Suceava, musafirii, alături de elevii fălticeneni, au vizitat Universitatea „Ştefan cel Mare” şi Observatorul Astronomic, iar Cetatea de Scaun a fost locul ideal de a prezenta istoria poporului român.
Aşa cum am aflat de la profesorul Codrin Benţa şi de la eleva Roxana Robescu-Cercel, în cadrul atelierelor de lucru, principalul subiect abordat a fost combatere discriminării, elevii fiind angrenaţi în activităţi menite să cultive spiritul toleranţei. S-a lucrat în echipe multinaţionale, tinerii fiind îndemnaţi să descopere raţionamentele din spatele diverselor tipuri de discriminare, în cadrul unor ateliere intitulate „Trenul european” (coordonat de eleva Iulia Moisii) şi „Reflecţii asupra inegalităţii sociale” (activitate coordonată de profesoară Benţa Primăvara). Un alt moment important a fost atunci când fiecare echipă străină a prezentat câte o carte pe tematica discriminării, după care elevii au primit ca sarcină să deseneze o nouă copertă pentru cărţile prezentate, desenele fiind expuse pe holul liceului, lângă Centrul de Documentare şi Informare, alături de alte mobilităţi Erasmus.
Un alt atelier a avut ca temă lectura imaginii, coordonat de profesorul Dorin Nistor, în cadrul căruia elevii au identificat elementele care contribuie la construirea mesajului prin imagine. Tema discriminării a fost aprofundată printr-o prezentare şi o dezbatere despre Holocaust, urmate de un spectacol pus în scenă de două adolescente din trupa de teatru „Birlic” (Denisa Hreamătă şi Sofia Opaiţ). La finalul activităţilor a avut loc festivitatea de premiere, unde fiecare elev şi profesor a primit câte o diplomă şi petrecerea de rămas-bun la care elevii români au pregătit pentru musafiri mâncăruri tradiţionale româneşti.
„Capitolul Ne.M.I.R - România s-a încheiat, dar continuă în sufletele noastre. La final, sperăm doar ca prieteniile şi amintirile noastre să sfideze timpul. Eu le doresc elevilor ce vin din urmă să profite de fiecare proiect educaţional, pentru că experienţele de acest fel constituie cărămizi importante în formarea lor”, a precizat eleva Roxana Robescu-Cercel