Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), structură la care este afiliată și Alianța Sindicatelor din Învățământ Suceava, cu peste 8.000 de membri, va face parte din grupul de lucru care a fost constituit la nivelul Ministerului Educației și care va avea misiunea de a găsi soluții pentru a reduce nivelul birocrației cu care se confruntă personalul didactic.
Sindicaliștii sunt de părere că una dintre cele mai așteptate măsuri pe care ar trebui să le ia ministrul Educației este cea legată de reducerea birocrației din sistemul de învățământ preuniversitar, principalele persoane afectate de acest flagel fiind cadrele didactice.
Federația susține că demersurile din această perioadă vor duce la posibilitatea de a dedica mult mai mult timp pentru creșterea performanței actului didactic, principalii beneficiari ai debirocratizării fiind, de fapt, elevii.
„Colegii noștri sunt pur și simplu sufocați de tot felul de rapoarte, referate și alte hârtii pe care trebuie să le întocmească, fără ca acestea să aducă plus-valoare în activitatea la clasă, ba din contră li s-a redus timpul de pregătire profesională absolut necesară pentru creșterea performanței în activitatea cu elevii”, a transmis conducerea Federației.
Sindicaliștii apreciază receptivitatea ministrului Educației de a demara procedurile necesare pentru a fi rezolvată această anomalie a sistemului de învățământ preuniversitar.
Aceștia atrag atenția că debirocratizarea nu înseamnă numai scutirea cadrelor didactice de a scrie, în format letric. Transformarea acestor hârtii în documente digitalizate nu va rezolva această problemă.
O altă măsură care trebuie luată, la pachet cu cea legată de debirocratizare, este cea care privește regândirea inspecției școlare.
Sindicaliștii susțin că inspectorii din Ministerul Educației sau din inspectoratele școlare, când vor verifica modul cum se desfășoară actul didactic din unitățile inspectate, nu trebuie să analizeze teancurile de hârtii înghesuite pe rafturile din cabinetele directorilor, ci trebuie să vadă care este activitatea efectivă la clasă.
„Avem ferma convingere că avem cadre didactice performante în România. Lăsați-le să-și arate valoarea și nu le mai sufocați cu lucruri inutile! Și apoi o să se vadă și faptul că această categorie socio-profesională de elită este umilită material, pe nedrept. Dascălii sunt nevoiți să întocmescă tot felul de hârtii, fără ca acestea să-i ajute să fie mai performanți la clasă. Învățământul are nevoie de oxigen, iar acesta nu poate fi primit dacă personalul didactic, de exemplu, nu se preocupă de formarea profesională continuă, de întâlniri metodice sau de experimentarea unor metode noi de predare la clasă, pentru că are hârtii de făcut. Este un prim pas că începem să înțelegem ce înseamnă de fapt educația și care este misiunea colegilor noștri”, a declarat Simion Hancescu, președintele FSLI.