La Muzeul de Istorie Suceava a fost vernisată miercuri, 13 noiembrie, expoziția „Maria a României. Regină şi artistă”, care cuprinde piese din tezaurul național, aduse de la Muzeul Național Peleș, muzeu care are un patrimoniu cultural mobil de peste 60.000 de piese.
În deschiderea expoziției, Emil Ursu, directorul Muzeului Bucovinei, a precizat că expoziția „Maria a României. Regină şi artistă” este a patra expoziție organizată la Suceava în ultimii doi ani, prin bunăvoința conducerii Muzeului Național Peleș.
„Peleșulînseamnă Casa Regală, de la începuturile ei, de la Carol I până la Regele Mihai I. De aceea, Muzeul Bucovinei este onorat să găzduiască această expoziție cu piese din tezaurul național, piese care nu pot fi văzute în expoziția permanentă. Sunt piese din depozitele Peleșului, depozite foarte, foarte generoase”, a completat Emil Ursu.
”Regina Maria, Regele Ferdinand, Ionel Brătianu etc. au luptat pentru această țară, au construit ceva în țara asta”
Prezent la vernisaj, dr. Narcis Dorin Ion, managerul Muzeului Național Peleș, a declarat că Expoziţia „Maria a României. Regină şi artistă” poate fi un model pentru tineri, „care se pot gândi că acum 100 de ani erau oameni ca Regina Maria, ca Regele Ferdinand, ca Ionel Brătianu etc. care au luptat pentru această țară, care au construit ceva în țara asta. Nu este un discurs politic, este o realitate cultural-istorică, pe care noi trebuie să o prezentăm și în forma aceasta muzeografică sau sub forma unor cataloage, monografii sau albume pe care le edităm. (...) În România există 800 de muzee de stat, care funcționează cu bani mai mulți sau cu bani mai puțini, care păstrează un patrimoniu cultural-istoric și o identitate a țării și ele merită să funcționeze și să fie mai bine înțelese și în latura aceasta a organizării unor expoziții”.
Creaţii artistice de excepţie ale Reginei Maria
Expoziția „Maria a României. Regină şi artistă”, găzduită de Muzeul Bucovinei până pe 10 februarie 2020, cuprinde creaţii artistice de excepţie ale Reginei Maria, cea care a fost până în ultima clipă a vieţii o artistă, piese de mare valoare din patrimoniul Muzeului Naţional Peleş.
Obiectele expuse la Suceava au făcut parte din expoziţia cu acelaşi titlu, „Marie de Roumanie, reine et artiste”, organizată de Muzeul Naţional de Istorie a României, în colaborare cu Muzeul Naţional Peleş şi Centrul Monumentelor Naţionale din Franţa, în perioada 15 aprilie - 28 iulie 2019, la Palais de Tau în Reims, pentru a marca trecerea a 100 de ani de la vizita Reginei Maria în locul istoric al încoronării regilor Franţei.
Piese din patrimoniul castelului Pelişor
În expoziţie sunt prezente piese din garnitura de mobilier aurit concepută de principesa Maria în anul 1909, sculptate din lemn de tei şi aurite în întregime cu foiţă de aur, din patrimoniul castelului Pelişor, cu motivul crinului cu cinci petale, motivul crucii gamate, motivul frânghiei împletite de origine celtică, semnificând veşnicia vieţii, motive animaliere, preluate din mitologia nordică, un manuscris pictat în anul 1906, an jubiliar pentru Regat, pentru soţul său, principele Ferdinand, „opera cea mai de seamă (…) plănuită cu gândul să las casei noastre ceva ce nu se putea înstrăina”, o lucrare cu 50 de file din pergament legate într-o impresionantă ferecătură din argint şi pietre preţioase, operă a artistului german Paul Telge, renumit orfevrier al Casei Regale a României, albumele de fotografii pictate de viitoarea Regină a României, verigheta pentru nunta de argint a regelui Ferdinand şi a reginei Maria, toate constituind un argument solid pentru a declara această expoziţie ca fiind una de excepţie. Portretele principesei şi Reginei Maria sunt de asemenea prezente în expoziţie, remarcându-se, indiscutabil, Portretul Reginei Maria, realizat în mai 1924 de Philip Laszlo de Lombos (1869-1937), supranumit “pictorul reginelor”.
Regina Maria a fost imaginea vie a acelor timpuri mari: o regină demnă, puternică, inteligentă, frumoasă
Regina Maria a fost personalitatea de care au avut nevoie românii pentru a-şi mângâia sufletele şi a reclădi încrederea în propriile forţe în anii Primului Război Mondial şi în noua lume în care s-a întemeiat România în vechile ei hotare. A fost imaginea vie a acelor timpuri mari: o regină demnă, puternică, inteligentă, frumoasă. I-a fascinat şi uneori intrigat pe contemporani, dar nimeni nu a putut să o ignore, Regina Maria identificându-se cu existenţa românilor timp de câteva decenii. Avea să afirme: „Iubirea pentru această ţară, pe care am făcut-o a mea prin lacrimi şi suspine, a ajuns pentru mine ca o religie. Mă simt legată de ea prin lanţuri de oţel, legată prin inimă, prin creier şi sânge”.
Tânăra principesă Maria nu a copiat fidel stilul Art Nouveau, ci a creat un stil artistic personal, „un amestec al stilului neoromânesc, cu stilul Art Nouveau, elemente bizantine şi etnografice”.