Municipalitatea suceveană intenţionează să contracteze un credit de aproape 6 milioane de euro pentru a avea cu ce face plata cofinanţării aferente proiectelor europene pe care le-a accesat.
„Noi avem încheiate 10 contracte pe fonduri europene şi în cele din urmă se vor concretiza. Unul dintre aceste contracte este pentru achiziţia a 15 autobuze electrice, iar altul pentru aducerea a 35 de autobuze electrice. Problema e că atunci când ne vin, trebuie să ne achităm de partea de cofinanţare, iar aceasta este foarte mare la autobuze din cauza TVA-ului. Pentru cele 50 de autobuze care vor veni trebuie să plătim 20 de milioane de lei numai pentru TVA, care nu este cheltuială eligibilă”, a spus primarul Sucevei, Ion Lungu.
Acesta a dat ca exemplu situaţia în care mâine ar veni la Suceava cele 15 autobuze din proiectul realizat în comun cu MDRAP, la care procedurile de achiziţie sunt cele mai înaintate, caz în care administraţia locală ar trebui să plătească peste 7,1 milioane de lei TVA.
Tocmai de aceea, edilul sucevean va propunere în Consiliul Local din noiembrie să fie contractat un împrumut de 27,7 milioane de lei, pentru cofinanţarea proiectelor europene – contribuţia de 2%, contribuţia la cheltuieli eligibile şi la cele neeligibile, plata TVA. În total, în euro, sunt necesari 5,8 milioane de euro.
„Nu ne apucăm să cheltuim aceşti bani, dar să fim asiguraţi că putem acoperi partea de cofinanţare atunci când se împlinesc proiectele”, a spus Lungu.
În paralel, prin Asociaţia Municipiilor din România, unde este prim-vicepreşedinte, edilul sucevean a solicitat Guvernului să înfiinţeze un fond special din care administraţiile locale să poată asigura cofinanţarea proiectelor europene, măsură care ar ajuta la o absorbţie mai bună a finanţărilor externe, în condiţiile în care multe primării se feresc să depună proiecte pentru că nu au cum să susţină financiar partea lor de finanţare.