A trecut exact un an din momentul în care preşedintele României a promulgat legea privind obiectivul de investiţii denumit „Autostrada Unirii”, proiect care prevede construcţia autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. Chiar dacă legea stipula că lucrările trebuie să înceapă în termen de 30 de zile de la promulgare, nici până acum nu s-a mişcat un pai, iar perspectivele sunt la fel de sumbre şi pentru perioada următoare.
„Cu ocazia dezbaterilor asupra Legii bugetului de stat pentru anul 2019, atunci când parlamentarii PNL din Moldova au solicitat aprobarea explicită a creditelor bugetare pentru construirea acestui obiectiv, oficialii CNAIR şi ai Ministerului Transporturilor au dat asigurări ferme, în cadrul dezbaterilor care au avut loc în comisiile permanente, că bugetul companiei are asigurate resurse financiare suficiente pentru demararea procedurilor (studiu de fezabilitate, proiect tehnic, începerea lucrărilor)”, a arătat deputatul PNL de Suceava Ioan Balan.
Parlamentarul sucevean a amintit că într-un răspuns mai vechi oferit de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Ministerul Transporturilor se specifica faptul că Guvernul recent demis prin moţiune de cenzură a decis abandonarea lucrărilor la drumul expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani - Suceava până după anul 2021 tocmai pentru a permite alocarea de fonduri la obiectivul „Autostrada Unirii”.
În acest context, Ioan Balan s-a adresat directorului CNAIR, Florin Sorin Scarlat, de la care solicită precizări cu privire la stadiul proiectului de investiţii Autostrada Iaşi - Târgu Mureş, respectiv stadiul elaborării documentaţiei şi a proiectelor, situaţia finanţării, situaţia eventualelor terenuri care trebuie expropriate.
„În condiţiile în care Guvernul a abandonat mai multe proiecte de investiţii care ar fi putut să fie finanţate din fonduri europene nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, iar România mai are la dispoziţie cel puţin 6 miliarde de euro încă nesolicitaţi de la Comisia Europeană, vă solicit să precizaţi de ce nu aţi solicitat finanţarea <Autostrăzii Unirii> din aceste resurse şi aţi agreat soluţia păguboasă a unei eventuale realizări în parteneriat public-privat, care presupune introducerea de taxe pentru şoferi? Vă solicit să prezentaţi costul evaluat de către CNAIR pentru realizarea Autostrăzii Unirii, raportat la costurile standard medii din regiune şi din Uniunea Europeană, precum şi termenul de execuţie total al acestui obiectiv”, sunt alte aspecte pe care Ioan Balan le doreşte clarificate.