Directorul general al CFR SA, Constantin Axinia, a vorbit, în deschiderea evenimentului Zilele Feroviare 2019, despre posibilitatea ca fostele trenuri InterCity să reapară, la câțiva ani după dispariția lor totală, chiar pe linia București – Suceava, care ar permite din nou circulația unui tren cu un astfel de rang, având în vedere lucrările de infrastructură realizate. Această idee pleacă de la faptul că de la noul mers al trenurilor, din luna decembrie, în urma lucrărilor realizate, trenurile InterRegio ale CFR Călători de la București la Suceava ar urma să facă cinci ore și jumătate, cu o oră mai puțin decât în prezent.
Directorul general al CFR SA a arătat că în aceste condiții un tren InterCity, cu mai puține opriri, ar parcurge distanța într-un timp de cinci ore. Trenurile cu acest rang, măcar la nivel de teorie cel mai înalt, au dispărut de pe căile ferate române din 2015, explicația dată atunci de CFR Călători fiind că nu se mai putea asigura viteza medie de parcurs pentru această categorie de trenuri. O altă problemă este că legislația europeană interzice acordarea de compensații (subvenții) pentru trenurile InterCity. Așa se explică de ce cei de la CFR Călători au renunțat la acest rang, iar toate trenurile de lung parcurs sunt acum doar InterRegio.
Așadar, deși ideea nu sună rău, punerea ei în practică nu este atât de simplă. De altfel, directorul general al CFR SA a sugerat că trenurile InterCity București-Suceava ar putea fi aduse pe linie de un operator privat:
”Așteptăm să vină cineva, un operator, care să pună în circulație un tren Intercity pe căile ferate române”, a declarant Constantin Axinia, care a precizat că acest lucru va fi posibil pe Magistrala 500 București-Suceava, unde au fost ridicate sau sunt în curs de ridicare mai multe restricții de viteză, au scris cei de la clubferoviar.ro.
Legislația actuală permite ca pe aceeași magistrală să circule și trenuri ale CFR Călători și trenuri private. De altfel, sunt multe rute importante în țară unde se circulă în paralel, cu multe trenuri pe zi, până la urmă în beneficiul călătorilor.
CFR Călători asigură zilnic șase perechi de trenuri pe ruta Suceava-București, toate cu rangul de IR.
Rămâne de văzut dacă acest anunț al directorului CFR a fost doar unul pentru a testa piața ori dacă sunt deja discuții avansate despre un operator privat care să circule cu trenuri IC pe ruta Suceava-București.
Calculele sunt destul de complicate, pentru că un astfel de tren, fără subvenție, și cu puține opriri, ar avea nevoie de mulți călători pentru a putea fi cât de cât rentabil. De principiu, succesul unui astfel de tren ar fi serios de pus la îndoială de cifre și date concrete, însă această reducere a duratei călătoriei de la București la Suceava, până la un timp de cinci ore, face ideea de luat în calcul pentru operatorii privați. Pentru suceveni, cu siguranță, mai multe trenuri spre Capitală ar fi de bun augur.