Ordonanţa de urgenţă care prevede interzicerea totală a telefonului mobil la volan intră în vigoare de sâmbătă, 12 octombrie, astfel că cei care obişnuiesc să vorbească la telefon când conduc ori să mai arunce o privire pe ecranul acestuia ar trebui să renunţe la acest obicei, atât pentru siguranţa lor, dar şi pentru că pot încasa amenzi usturătoare, ba, mai mult, pot rămâne uşor şi fără permis de conducere.
Legislaţia prevede clar că un şofer care utilizează telefonul în orice formă în timp ce conduce şi mai încalcă încă o regulă de circulaţie va primi amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni, de la 4 la 5 puncte-amendă (de la 580 de lei la 725 de lei), plus măsura complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru 30 de zile. Aşadar există cadrul legal ca poliţistul să-i ridice permisul de conducere unui şofer care vorbeşte la telefon şi nu poartă centura de siguranţă, de exemplu.
În primul weekend în care intră în vigoare noua legislaţie, Serviciul Rutier Suceava nu are programată o acţiune de control dedicată expres sancţionării vorbitului la telefon, însă în cadrul acţiunilor standard, pe linia vitezei şi a consumului de alcool, se vor avea în vedere şi noile modificări.
Lunga listă de abateri care vă poate lăsa fără permis, concomitent cu utilizarea telefonului
Lista de abateri care, adăugate la folosirea telefonului, vă poate lăsa fără permis de conducere pentru 30 de zile este foarte lungă:
- depăşirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
- circulaţia pe un sector de drum pe care accesul este interzis;
- nerespectarea obligaţiei de a folosi luminile de întâlnire şi pe timpul zilei ori a luminilor pentru circulaţia diurnă, pe autostrăzi, drumuri expres şi pe drumuri naţionale europene (E);
- depăşirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic;
- nerespectarea regulilor privind manevra de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulaţie sau a direcţiei de mers, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
- nepăstrarea unei distanţe corespunzătoare faţă de vehiculul care îl precedă, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
- pătrunderea într-o intersecţie atunci când circulaţia în interiorul acesteia este blocată;
- neacordarea priorităţii de trecere pietonilor angajaţi în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate şi semnalizate, aflaţi pe sensul de deplasare al autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
- nerespectarea regulilor privind depăşirea;
- depăşirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv
- circulaţia pe sens opus, cu excepţia cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depăşire;
- depăşirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv
- neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roşii şi/sau sonore sunt în funcţiune.
Legea este destul de ambiguă şi discutabilă, iar ridicarea permiselor de conducere pentru abateri de genul celor amintite mai sus va stârni multe nemulţumiri, acuze şi foarte probabil contestaţii în masă la instanţele de judecată. Practic, va fi vorba în cele mai multe cazuri de cuvântul poliţistului contra cuvântului şoferului.
Șoferii care stau pe Facebook în timp ce conduc, o ţintă importantă a noii legislaţii
Spre deosebire de cadrul legal anterior, care viza exclusiv folosirea telefonului mobil, prin noile reglementări a fost interzisă ţinerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod atât a telefonului mobil, cât şi a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcţia de înregistrare ori redare text, foto sau video, de către conducător, în timpul conducerii vehiculului aflat în mişcare.
Această prevedere stufoasă urmăreşte şi pedepsirea şoferilor care stau pe Facebook în trafic ori filmează în timp ce conduc. De la astfel de şoferi au plecat cumplite tragedii rutiere petrecute în ultimii ani în România.
Pentru astfel de abateri se vor aplica amenzile prevăzute în clasa a III-a de sancţiuni, de la 6 la 8 puncte-amendă (în prezent de la 870 de lei la 1.160 de lei) şi sancţiunea complementară de 4 puncte de penalizare.