Planurile municipalității sucevene de a moderniza transportul public în comun, prin dotarea TPL cu 60 de autobuze electrice, încep să capete contur tot mai mult.
Dacă primele autobuze electrice, de mici dimensiuni, cumpărate cu fonduri elvețiene, circulă deja prin oraș de câteva luni, achiziția primelor autobuze electrice de mari dimensiuni este încă în stadiul de licitare.
„La primul lot de autobuze electrice de mari dimensiuni, care vine prin Ministerul Dezvoltării, licitația a avut loc pe 14 august și s-au depus trei oferte - Solaris Polonia, Bozankaya Otomotiv – Turcia și New Copel – China”, a spus primarul Sucevei, Ion Lungu.
Dacă până acum la Suceava au fost în teste și au produs o impresie bună atât autobuze electrice produse de firma poloneză Solaris, cât și cele produse de BYD (autobuzul Golden Dragon) pentru care importator este firma New Copel – China, cele produse în Turcia nu sunt cunoscute încă.
Câștigătorul licitației va fi desemnat de către MDRAP, care cumpără autobuze electrice pe mai multe loturi, destinate unor grupuri de orașe din România, cu care a încheiat parteneriate.
Patru licitații pentru autobuze, autobază, soft/echipamente și modernizarea stațiilor
Cel mai important proiect pentru modernizarea transportului în comun este cel pe fonduri europene, de mobilitate urbană, depus de Primăria Suceava la ADR Nord-Est, în valoare de aproape 25 de milioane de euro.
Acesta prevede achiziția a 25 de autobuze electrice de 12 metri, a 10 autobuze electrice de 6 metri, realizarea a 41 de stații de încărcare și amenajarea celor 47 de stații de transport public de călători, precum și reabilitarea străzii Vasile Pârvan, din Burdujeni Sat, unde este în curs de amenajare noua bază auto care va deservi divizia de transport electric.
Primarul Ion Lungu a precizat că în total vor fi organizate patru licitații:
„Prima este pentru 35 de autobuze electrice, în valoare de 66,3 milioane de lei, cu termen de realizare de 12 luni. Sigur, noi ne dorim să vină cât mai repede aceste autobuze, mai ales că am fost pionieri la acest capitol. Dar astăzi toată lumea vrea autobuze electrice, este foarte mare concurență și în privința comenzilor, încât producătorii nu fac față solicitărilor”.
A doua licitație, în valoare de 15,2 milioane de lei, vizează realizarea autobazei diviziei de transport electric, din Burdujeni Sat, care va include și stație de mentenanță, ateliere de reparații, 41 de stații de încărcare – 30 standard, 10 rapide și una mobilă, stand de verificări auto – ITP, spălătorie auto, depozit pentru scule și piese, birouri aferente atelierelor, cu anexe, grupuri sanitare, vestiare pentru personal. Termenul de realizare este de 18 luni, dar edilul speră ca acesta să fie redus considerabil, de comun acord cu constructorul.
A treia licitație, în valoare de 10,475 milioane de lei, este axată pe asigurarea echipamentelor și softurilor necesare pentru automatizarea transportului în comun, inclusiv cel de e-ticketing, dispecerat și centru de monitorizare.
Nu în ultimul rând, 3,524 milioane de lei sunt alocați pentru modernizarea stațiilor de călători din municipiul reședință de județ și a străzii Vasile Pârvan, din Burdujeni Sat. Cei mai mulți bani, peste 2 milioane de lei, sunt pentru modernizarea străzii, unde va fi capăt de linie.
Ion Lungu a subliniat faptul că Suceava este un caz fericit, pentru că are un proiect integrat și poate fi finanțat, în vreme ce alte localități au separat investițiile necesare de achiziția autobuzelor, ajungând în situații ciudate, în care au bani de mijloace de transport, dar nu și de echipamentele necesare funcționării lor.