În condiţiile în care în această vară s-au petrecut foarte multe accidente cu implicarea motocicliştilor, o analiză atentă a acţiunilor de control ale poliţiştilor rutieri arată că cei care se deplasează pe două roţi apar foarte rar la capitolul sancţiuni, în special pentru viteză excesivă. Deşi poliţia rutieră acţionează intens cu radarele aproape zilnic şi obligatoriu la fiecare final de săptămână, iar faptul că mulţi motociclişti circulă cu viteză excesivă este arhicunoscut, totuşi rar aceştia sunt opriţi şi amendaţi. Există şi explicaţii, pe care şefii din poliţia judeţeană şi cei de la Serviciul Rutier Suceava le ştiu. Motocicliştii surprinşi de radar sunt foarte greu de oprit, având în vedere vitezele cu care se deplasează şi cât de uşor se strecoare printre maşini. Exemple de echipaje de poliţie rutieră care au plecat în urmărirea unor motociclişti care nu au oprit la semnal şi i-au prins există, însă au fost rare. Şi mai dese sunt cazurile când motocicliştii nu pot fi opriţi. Poliţiştii au şi scuze, legate de maşinile pe care le au ori de cazurile rare în care sunt dublaţi de un alt echipaj care să îi sprijine, astfel că de multe ori se preferă evitarea unor situaţii penibile. Din păcate, statisticile recente arată că motocicliştii sunt tot mai des implicaţi în accidente grave şi este obligatoriu ca poliţia să îi oprească şi să le verifice documentele, dacă au permise de conducere, şi, cel mai important, să îi sancţioneze atunci când depăşesc pe linia continuă sau „rup” şoselele cu viteză foarte mare.
Şase morţi şi şapte răniţi grav
După cum am arătat în ediţia noastă de ieri, această vară a fost una neagră pentru motociclişti.
Conform datelor contabilizate de poliţia rutieră judeţeană, motocicliştii au fost implicaţi în acest an (mai concret în această vară), în 11 accidente grave, care s-au soldat cu cinci morţi, şapte răniţi grav şi alţi cinci răniţi uşor.
Un alt tânăr sucevean mort în accident de motocicletă recent nu apare în statistici pentru că nenorocirea s-a produs pe un drum forestier.
Pe lângă cei şase morţi de pe raza judeţului în accidente de motociclete, un tânăr în vârstă de 32 de ani, din Pojorâta, militar la Vatra Dornei, a murit în Pasul Tihuţa, tot după ce a intrat cu viteză excesivă într-o curbă periculoasă.Aşadar, multe vieţi pierdute, iar printre răniţii grav sunt şi victime rămase cu infirmităţi.
Viteza excesivă sau neadaptată în curbe a motocicliştilor a stat la baza celor mai multe accidente grave dintre cele amintite mai sus. Sunt şi câteva excepţii, însă în general motocicliştii au provocat accidentele în care şi-au pierdut viaţa ori au suferit leziuni grave.
Probabil că acest lanţ de tragedii poate fi pus şi pe seama numărului mai mare de motociclete cumpărate de suceveni, care, cel puţin la mâna a doua, au devenit mai accesibile. Mai grav este că sunt destui cei care conduc motociclete fără a avea permis de conducere. Cea mai mare problemă pare a fi legată de pasiunea pentru viteză, care se dovedeşte o adevărată nebunie pe două roţi.