Inspectorul școlar general al IȘJ Suceava, Gabriela Mihai, i-a propus, ieri, subsecretarului de stat Victor Ionescu, de la Ministerul Românilor de Pretutindeni, să lucreze împreună pentru a găsi o soluție viabilă pentru rezolvarea problemei elevilor români de liceu care au învățat în străinătate, revin în țară și nu pot urma cursuri liceale pentru că nu au susținut examenul de evaluare națională. Propunerea a fost făcută ieri, în cadrul unei întâlniri dedicate informării românilor din diaspora, organizată de Ministerul Românilor de Pretutindeni la Prefectura Suceava, și a pornit de la un caz concret, semnalat de un participant. Astfel, acesta a spus că este din Plopeni și în urmă cu 20 de ani a plecat în Italia. Copiii săi au urmat școala acolo, fiul său cel mic urmând să meargă anul acesta la liceu. S-au gândit să revină în România și s-a informat unde ar putea urma băiatul cursurile liceale și a aflat că acest lucru nu este posibil. Lucrurile sunt cu atât mai dificile cu cât adolescentul vorbește mai bine limba italiană decât româna.
Inspectorul școlar general Gabriela Mihai a afirmat că inspectoratul „se confruntă cu un val de copii remigranți, până în clasa a VIII-a care nu vorbesc deloc sau nu vorbesc bine limba română”, care trebuie să se înscrie la școli ca „audienți”. Statutul de elev audient se poate menține până la un an de zile pentru copiii care nu vorbesc românește deloc.
În ceea ce-i privește pe elevii de liceu, situația lor este și mai dificilă deoarece în sistemul românesc de învățământ locurile la licee se ocupă prin concurs. „Acum toate locurile la licee sunt ocupate. Propunerea mea este să păstrăm locuri, la fel ca pentru romi sau alte minorități, pentru copiii remigranți. Poate o idee pe care să o susținem împreună în vederea rezolvării acestei probleme reale cu care ne confruntăm”, a afirmat șefa Inspectoratului Școlar Județean Suceava.
Județul Suceava se numără printre cele cu număr foarte mare de locuitori plecați în străinătate. Copiii lor, născuți acolo sau plecați la vârste foarte mici, care au studiat în țările respective, au dificultăţi de a scrie, a vorbi şi a citi corect în limba română, dar și probleme de integrare în România, din cauza diferenţelor la nivel cultural și social, precum și în ceea ce privește obiceiurile şi tradiţiile.