Suceava dispune de condiţiile necesare pentru includerea reprezentanţilor Poliţiei şi Jandarmeriei în dispeceratul Serviciului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) 112, a declarat, ieri, şeful Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Bucovina” Suceava, col. Costică Ghiaţă.
Acesta a afirmat că, împreună cu comandantul Inspectoratului Judeţean de Poliţie, comisar-şef Adrian Buga, şi cu cel al Inspectoratului Judeţean de Jandarmi, lt.col. Mihai Lungu, a evaluat spaţiile disponibile de la ISU pentru dispeceratul integrat 112. ”Avem un spaţiu care urmează să fie amenajat pentru a veni şi colegii din Jandarmerie şi Poliţie. Estimăm că în maximum trei luni dispeceratul integrat poate fi operaţional”, a precizat col. Costică Ghiaţă.
În cadrul dispeceratului integrat, reprezentanţii Poliţiei şi Jandarmeriei se vor alătura fizic reprezentanţilor de la Ambulanţă, SMURD şi Pompieri.
Conform statisticilor de la serviciul de urgenţă 112, https://www.sts.ro/ro/statistici-112, de la începutul acestui an, în judeţul Suceava s-a înregistrat un număr total de 122.714 apeluri. Dintre acestea, 64.569 au fost non-urgenţe şi 58.145 au fost urgenţe.
Numărul total de cazuri a fost de 86.219. Dintre acestea, cele mai multe, 44.047 de cazuri, au fost pentru Ambulanţă şi pentru ISU-SMURD, de competenţa cărora au fost 23.026 de cazuri. Un număr de 16.452 de cazuri semnalate au fost de competenţa Poliţiei, 2.590 de cazuri au fost pentru Jandarmerie şi 104 cazuri pentru alte agenţii.
Peste jumătate din apelurile la 112 în judeţul Suceava au fost non-urgenţe
Anul trecut, numărul total de apeluri la 112 în dispeceratul STS Suceava a fost de 282.593 şi au predominat, de asemenea, non-urgenţele: 168.110 non-urgenţe, faţă de 114.483 de urgenţe.
Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991. În România, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în aprilie 2005.
Este disponibil gratuit la nivelul întregii ţări şi poate fi apelat din toate reţelele de telefonie fixă sau mobilă. Conform instrucţiunilor de pe pagina web a acestui serviciu, sunaţi la 112 dacă vă aflaţi într-o situaţie de urgenţă sau dacă aveţi motive să credeţi că cineva se află într-o situaţie de urgenţă, adică „orice situaţie în care este ameninţată viaţa, proprietatea şi/sau mediul, fiind necesară asistenţa imediată a poliţiei, pompierilor, ambulanţei şi/sau jandarmilor”.
Recomandarea este să sunaţi la 112 şi dacă nu sunteţi sigur că aveţi o urgenţă pentru că „operatorii vor evalua cu obiectivitate situaţia semnalată” şi „dacă cele relatate sunt de competenţa serviciului 112, operatorii vor prelua datele specifice urgenţei şi vă vor pune în legătură cu dispecerii serviciilor specializate de intervenţie. Dacă situaţia semnalată nu este de competenţa serviciului 112, operatorii vă vor îndruma către alte entităţi competente”.
În cazul evenimentelor care se desfăşoară în loc public şi care sunt raportate de mai multe persoane (incendiu, accident, inundaţie, agresiune fizică în stradă etc.), operatorul va solicita „un set restrâns de informaţii”, pentru a stabili cu certitudine că evenimentul este unul deja raportat.
Dacă nu aveţi informaţii suplimentare faţă de cele deja cunoscute de serviciile specializate de intervenţie, operatorul nu va mai transfera apelul dumneavoastră. „Acesta este procedura de lucru în cazul apelurilor similare pentru a evita încărcarea liniei de urgenţă şi a asigura un răspuns prompt pentru următoarele apeluri de urgenţă”, se precizează pe pagina serviciului de urgenţă 112.