Lucrările de modernizare capitală de pe DN 18, care leagă Suceava de Maramureş, tranzitând judeţul nostru prin comunele Ciocăneşti şi Cârlibaba, sunt foarte aproape de a fi finalizate, ambele tronsoane fiind programate a fi recepţionate în perioada imediat următoare.
Având în vedere această situaţie, imaginile surprinse de un sucevean zilele trecute pe acest drum şochează (imaginile respective sunt ataşate pe site la acest material). Între porţiunea de intrare în judeţ dinspre Maramureş şi Cârlibaba, unde se turnaseră integral straturile de asfalt, inclusiv ultimul, cel de uzură, s-au făcut decapări. Sunt mai multe porţiuni importante, de câteva sute de metri, unde asfaltul a fost ras, pentru a fi returnat. Imediat, firesc, şoferii care au circulat pe acest drum s-au întrebat cum este posibil ca un asfalt nou-nouţ să fie stricat de constructor, pentru a fi înlocuit. Oamenii se întreabă revoltaţi cât va ţine acest drum, dacă au apărut probleme când lucrarea nu este încă nici măcar finalizată.
Corecţii de asfalt, înainte de recepţie
Din informaţiile pe care le avem, constructorul şi proiectantul au luat decizia de decapare în urma unei inspecţii făcute în teren. Pe respectivele porţiuni s-a constatat că stratul de uzură nu este la normele dorite, astfel că s-a preferat această variantă, cu cheltuieli în plus pentru constructor, pentru ca drumul să fie la standardele dorite la recepţie.
Aparent, este revoltător ca un asfalt abia pus să fie decapat, însă cei care lucrează în domeniu spun că astfel de intervenţii de corecţie sunt frecvente până la finalizarea lucrării.
Am încercat să-l contactăm telefonic şi pe managerul de proiect al şantierului, Vasile Strâmbeanu, care coordonează lucrările, pentru un punct de vedere, însă nu am reuşit. Oricum, aşteptăm şi în continuare un punct de vedere de la constructor, firma Autotehnorom şi asociaţii.
Un drum naţional al ruşinii
Zonele pe care s-au făcut decapări fac parte din lotul III al DN 18 (adică de la limita cu Maramureşul, din Pasul Prislop, şi până la Valea Stânei, comuna Cârlibaba), unde lucrările sunt cele mai înaintate. Teoretic, aici mai erau de realizat doar marcaje rutiere şi de montat indicatoare, plus ceva parapete. Acest lot ar urma să fie recepţionat în câteva zile.
Al doilea lot din judeţul Suceava - IV (de la Valea Stânei şi până la intersecţia cu Iacobeni, prin Ciocăneşti) este şi el în mare parte realizat, însă mai sunt ceva lucrări. Pe acest lot termenul asumat este finele lunii august a acestui an.
Reprezentanţii constructorilor au precizat că termenele rămân cele asumate, deşi din cauza vremii instabile şi a ploilor dese din ultimele luni nu s-a putut lucra la capacitatea maximă.
Pe ambele tronsoane ale DN 18 lucrează un consorţiu format din trei firme (SC Autotehnorom SRL, SC Opr Asfalt SRL şi SC Rutier-Conex XXI SRL).
DN 18 este cunoscut de mulţi ani de zile ca unul dintre cele mai proaste drumuri naţionale din ţară. Ciocăneşti şi Cârlibaba au pierdut foarte mult în ultimii ani, din punct de vedere economic, din cauza stării drumului.
Drumul trebuia modernizat încă din 2011, însă lucrările au tot fost amânate, chiar dacă s-a făcut licitaţie şi a existat o firmă câştigătoare. Lucrările au început serios abia din luna mai 2017.
Per ansamblu, acum, DN 18 se prezintă foarte bine. Cel mai important este însă ca lucrările de acum să fie şi de calitate, pentru ca drumul aflat într-o zonă sensibilă, de munte, la altitudine destul de ridicată, să reziste cât mai mult.