Redeschiderea cu succes a traficului feroviar de pe ruta Suceava-Putna, din luna august a anului trecut, riscă să fie umbrită şi chiar pusă în pericol pe termen lung de faptul că unii controlori din tren nu ar tăia bilete la toţi călătorii care se urcă din numeroasele staţii mici de pe acest traseu, staţii care nu au case de bilete. Conform regulamentului intern al CFR Călători, cei care urcă din astfel de staţii trebuie să primească bilete, la preţul normal, de la personalul din tren, în speţă de la şeful de tren.
Administratorii paginii de Facebook „Calea ferată Dorneşti – Putna” au iniţiat o campanie prin care oamenii care au călătorit cu acest tren pot împărtăşi impresii.
Iată două dintre ele:
„În ultima zi din cadrul <Zilele Rădăuţilor> m-am urcat în tren din Vicovu de Jos împreună cu trei fete. Naşul mi-a tăiat doar mie bilet, datorită faptului că sunt student, iar celorlalte fete le-a luat câte 2 lei, zicându-le că <azi nu se taie bilete>”.
„Astăzi m-am urcat în trenul Desiro din Suceava către Putna. Din staţia Ţibeni s-au urcat câteva persoane, dintre care două persoane, o mamă şi un copil, s-au aşezat împreună, lângă mine, iar o doamnă mai în vârstă s-a aşezat tot în apropierea mea la un scaun distanţă.
A veni controlorul, a tăiat doua bilete mamei şi copilului de la Ţibeni la Rădăuţi, apoi a mers la doamna în vârstă, aceasta i-a pus bani în mână, i-a zis <Rădăuţi>... s-au înţeles din ochi şi asta a fost... nu a tăiat bilet, doar a băgat mâna în buzunarul pantalonilor (să pună banii) apoi şi-a continuat traseul”.
Ce putem spune este că deocamdată nu putem generaliza că personalul de tren de pe această rută a reluat vechile obiceiuri la scară generalizată, cum era pe vremuri, însă sunt semnale, şi nu numai cele de mai sus, că nu toţi călătorii care urcă în tren din aceste staţii secundare primesc bilete. Din datele pe care le avem putem aprecia că deocamdată această problemă este instalată timid, însă bine ar fi dacă ar fi estompată din faşă, prin supracontroale mai dese şi prin celelalte metode de verificare ale celor de la conducerea CFR Călători.
Sigur că de multe ori şi oamenii învăţaţi cu aceste practici sunt foarte mulţumiţi să meargă cu jumătate din banii pentru bilet, ba sunt unii care chiar insistă pe această variantă, însă asta este altă problemă. Pentru CFR Călători este important ca aceste trenuri să aibă încasări decente, pentru ca atunci când va veni vremea evaluării, la şefii mari, traseul de cale ferată să nu fie trecut pe lista neagră. Pentru că la mai marii CFR importante sunt cifrele, graficele de încasări, şi nu gradul de ocupare real al trenului. Ceea ce este şi logic, doar că problema este în ograda celor de la CFR Călători şi tot acolo ar trebui să fie şi rezolvată.