Poliţiştii rutieri suceveni au în dotare şi folosesc la acţiunile de control în trafic pentru depistarea şoferilor băuţi şi două etilometre, mijloace de măsurare a alcoolemiei în aerul expirat mult mai precise decât clasicele aparate etilotest. Aceste etilometre au în spate un scandal de proporţii, după ce au stat ani de zile nefolosite. Încă din 2015, Poliţia Română a achiziţionat 500 de etilometre, care însă nu au fost folosite efectiv ani de zile din cauză că nu exista legislaţie în acest sens.
Mai concret, aceste etilometre calculează foarte precis alcoolemia în aerul expirat, astfel că în mod normal nu ar mai fi nevoie şi de recoltarea de probe biologice de sânge. Conform manualului de utilizare, dacă un etilometru înregistrează o concentraţie de 0,80 miligrame per litru alcool pur în aerul expirat, atunci automat alcoolemia în sânge este de 1,6 la mie, adică dublu. Numai că legislaţia penală românească prevede clar că dosarul penal pe numele şoferului băut se întocmeşte în baza recoltării probelor biologice de sânge şi nu lasă loc acestei variante cu etilometrul. În aceste condiţii, s-a mers pe o variantă românească: poliţiştii ne-au explicat că folosesc etilometrul ca un etilotest clasic, pentru stabilirea alcoolemiei în aerul expirat, iar şoferul băut este dus şi la spital, pentru recoltarea de probe biologice de sânge. Este o variantă fără fiabilitate pe termen lung, pentru că aceste etilometre sunt scumpe în raport cu etilotestele, iar dacă nu elimină probele biologice, nu se justifică investirea de sume mari în ele. Aceste etilometre au şi costuri de întreţinere foarte mari şi trebuie certificate periodic de Biroul de Metrologie.
Etilometrele ar aduce economii la bugetul Poliţiei Române doar dacă s-ar schimba legislaţia şi ar fi eliminată obligativitatea recoltării de probe biologice de sânge.
Miercuri după-amiază, un echipaj de la Biroul Rutier Suceava, ieşit la control trafic, a testat şoferi cu un astfel de etilometru.
Dotările poliţiştilor suceveni în lupta cu alcoolului şi, mai nou, cu drogurile la volan
După cum a declarat pentru Monitorul de Suceava comisarul-şef Ionuţ Epureanu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava, la nivelul judeţului sunt disponibile 46 de aparate etilotest pentru depistarea alcoolemiei, două etilometre, în timp ce trei testere antidrog sunt recent intrate în dotare şi urmează a fi folosite în scurt timp. După cum am arătat în cotidianul nostru, aceste dotări logistice sunt insuficiente, având în vedere problemele de pe şosele. Dacă la capitolul şoferi sub influenţa unor substanţe interzise se pot face deocamdată doar presupuneri, pentru că nu au existat aparate de testare pe loc, problematica alcoolului este binecunoscută. De la mijlocul lunii februarie şi până acum, 66 de şoferi pericol public, majoritatea băuţi, cu alcoolemii mari şi foarte mari, au ajuns în arestul poliţiei judeţene, cel puţin pentru 24 de ore.
În privinţa testerelor antidrog, cu ajutorul lor poliţiştii îi vor testa pe loc pe şoferi, iar dacă aparatul va indica un posibil consum de stupefiante, şoferul va putea fi dus automat la spital, pentru recoltarea de probe, concomitent cu deschiderea unui dosar penal.
Până acum, în multe situaţii, şoferi cu un comportament suspect, care ieşeau cu alcoolemie 0 la etilotest, nu puteau fi verificaţi şi în privinţa unui posibil consum de stupefiante.
Codul Penal reuneşte la un loc cele două infracţiuni, alcoolul sau drogurile la volan (articolul 336 din Codul Penal: „conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe”). Pedeapsa prevăzută de lege este aceeaşi, legiuitorul apreciind că gravitatea faptei este la fel de mare, fie că este vorba de droguri, fie de alcool. Pedeapsa prevăzută este închisoarea de la unu la cinci ani sau amenda. În practică, pedepse cu executare primesc doar cei condamnaţi a doua oară ori cei care provoacă şi accidente.