Trei testere antidrog, care-i vor arăta pe loc, în trafic, poliţistului, dacă şoferul tras pe dreapta a consumat droguri, au fost alocate de la Inspectoratul General al Poliţiei Române pentru Suceava. Sunt primele aparate de acest gen pentru poliţiştii suceveni, în condiţiile în care până acum au existat doar câteva teste simple, de unică folosinţă, care au fost utilizate extrem de rar. Practic, problematica drogurilor la volan a fost ignorată total până acum, deşi realitatea nu poate fi contestată. În Suceava, consumul de etnobotanice şi de canabis este în creştere, astfel că este evident că sunt şi şoferi aflaţi sub influenţa acestor substanţe.
Unde vor ajunge cele trei testere antidrog
Monitorul de Suceava a semnalat în ediţia luni, 15 iulie, faptul că poliţiştii suceveni sunt în luptă inegală cu şoferii băuţi sau drogaţi: pe de o parte au în dotare etiloteste insuficiente şi vechi, iar pe de altă parte nu au nici un instrument de depistare a şoferilor aflaţi sub influenţa vreunui drog.
Acest subiect a fost preluat de cotidiene centrale şi a stârnit multe reacţii.
Ieri, comisarul-şef Ionuţ Epureanu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava, ne-a declarat că la nivel de judeţ sunt disponibile 46 de aparate etilotest pentru depistarea alcoolemiei, alte două etilometre, în timp ce trei testere antidrog sunt recent intrate în dotare şi urmează a fi folosite în scurt timp.
Din cele trei testere antidrog, unul va ajunge la Brigada de Combatere a Crimei Organizate Suceava (structură care are serviciu specializat antidrog), unul la Serviciul Rutier şi unul la Biroul Rutier Suceava.
Sigur că este un început pe linia dotării poliţiei judeţene la acest capitol, însă unul timid. În mod evident, ar fi nevoie de mult mai multe astfel de testere, însă important este că va fi totuşi un început.
Testerele ar urma să fie alocate, săptămânal, prin rotaţie şi la poliţiile municipale din judeţ.
Şoferii drogaţi vor putea fi depistaţi mult mai uşor. La canabis testul poate fi pozitiv şi după luni de zile
Cu aceste testere, printr-o simplă probă de salivă, se stabileşte dacă şoferul este pozitiv la un anumit tip de drog. În baza acestui rezultat, poliţistul din trafic are tot dreptul să îi solicite respectivului deplasarea la spital, pentru recoltarea de probe mai aprofundate şi totodată să-i întocmească dosar penal.
Codul Penal reuneşte la un loc cele două infracţiuni, alcoolul sau drogurile la volan (articolul 336 Cod Penal, „conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe”). Pedeapsa prevăzută de lege este aceeaşi, legiuitorul apreciind că gravitatea faptei este la fel de mare, fie că este vorba de droguri, fie de alcool.
Un amănunt important este că o persoană care consumă canabis poate ieşi pozitiv, în trafic, când este la volan, şi după 30 de zile ori chiar până la 6 luni. Cu alte cuvinte, un şofer care a consumat canabis acum mult timp se poate alege cu dosar penal pentru „conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe” atunci când este tras pe dreapta de poliţist în trafic, pentru control. Legea nu face deocamdată nici o diferenţiere cu privire la când a fost consumul, astfel că răspunderea penală este aceeaşi.
Ofiţer de poliţie: fiecare echipaj ar trebui să aibă un etilotest şi un tester antidrog
Comisarul Marius Ciotău, şeful Secţiei Rurale de Poliţie Gălăneşti, preşedintele Corpului Naţional al Poliţiştilor (CNP), organizaţia Suceava, este cel care a semnalat problema etilotestelor puţine şi a lipsei testerelor antidrog.
El a subliniat că este inadmisibil ca o secţie de poliţie rurală să nu aibă nici un etilotest câteva luni de zile, în urma defectării aparatului.
În privinţa suspiciunilor de consum de droguri la volan, poliţiştii se lovesc tot mai des de cazuri de şoferi cu comportament deviant, care au alcoolemie 0 şi care nu pot fi testaţi pe loc cu testere antidrog, cum ar fi normal.
Ofiţerul a subliniat că, în mod normal, într-o ţară normală, pe fiecare maşină de poliţie care acţionează în trafic, cu echipaj, ar trebui să fie câte un aparat de măsurare a alcoolemiei şi unul de depistare a consumului de droguri. Din păcate, ca la multe capitole care ţin de logistică, Poliţia Română a rămas cu mult în urmă. În ultimii ani s-a investit mult în capitalul uman, măcar numeric, însă cel al dotărilor este la pământ.
Asta în condiţiile în care la nivelul judeţului Suceava, conducerea poliţiei a impus un amplu program de reducere a accidentelor rutiere, prin măsuri de reţinere în arest a şoferilor băuţi sau fără permise de conducere. Acest program poate fi catalogat ca un succes, având în vedere că de la mijlocul lunii februarie şi până acum au fost reţinuţi în arest măcar pentru 24 de ore 66 de şoferi pericol public, iar numărul de accidente mortale este în scădere.