Zona centrală a municipiului Suceava ar putea suferi o transformare substanţială în următoarea perioadă. Şi asta pentru că actuala autogară ar urma să dispară, iar în locul acesteia va apărea un complex rezidenţial şi cu spaţii comerciale. Proiectul este unul integrat cu ceea ce se doreşte a se construi între străzile Armenească şi Dragoş Vodă, în spatele Colegiului Naţional „Ştefan cel Mare” şi al clădirilor care aparţin comunităţii armeneşti din Suceava, inclusiv Biserica „Sf. Cruce”.
Chiar dacă este vorba de un plan integrat, construcţiile vor avea doi proprietari diferiţi. Pe amplasamentul actualei autogări proprietar va fi SC Transporturi Auto SA Suceava, iar în spatele Colegiului Naţional „Ştefan cel Mare” beneficiar va fi firma General Construct.
„Soluţia propusă pe întregul ansamblu nu afectează fondul construit valoros existent, ci încearcă să integreze şi să se integreze în raport cu acesta. Printr-o abordare unitară şi coerentă, noul ansamblu va da un caracter definitiv şi finalizat unei zone în care intervenţiile urbanistice şi arhitecturale ale ultimilor 50 de ani nu au fost decât rezolvări punctuale ale intereselor momentului respectiv”, a apreciat Constantin Gorcea, arhitectul care a gândit şi elaborat această documentaţie.
Date tehnice despre noile construcţii
Conform documentaţiei care a fost depusă la Primăria Suceava, prima zonă, cea din spatele Colegiului Naţional „Ştefan cel Mare” Suceava, va fi alcătuită din trei corpuri, două de câte 8 etaje, care vor încadra un alt corp de 6 etaje.
În toate cele trei corpuri vor fi 75 de apartamente de diferite dimensiuni, dar şi 1.600 mp de spaţii comerciale. Complexul va dispune de 105 locuri de parcare şi de o suprafaţă de 750 mp spaţii verzi.
În cazul terenului unde se află Autogara Suceava, complexul rezidenţial care se doreşte a fi ridicat va avea trei regimuri de înălţime: cu 8 etaje în vecinătatea blocului Civica, unde funcţionează Banca Transilvania, iar apoi va coborî la 6 etaje, pentru ca la strada Vasile Alecsandri regimul de înălţime să fie de 4 etaje.
Potrivit proiectului, aici vor fi edificate 50 de apartamente şi vor exista 2.800 mp de spaţii comerciale. Complexul va dispune de 75 de locuri de parcare şi 450 mp de spaţii verzi.
„Modul de rezolvare a circulaţiilor carosabile şi pietonale în incinte urmăreşte o fluidizare a acestora, permiţând legătura între cele două străzi. În ambele subansambluri se creează câte o circulaţie pietonală mediană, parţial acoperită prin pasaje şi portice din care se face accesul la locuinţe şi spaţii comerciale. În curţile interioare rezultate pe terasa de peste parcaje se vor realiza platforme şi alei pietonale şi spaţii verzi de agrement, locuri de joacă şi sport, fântâni decorative sau buvete. La parterul incintei create se pot amplasa spaţii comerciale şi servicii. Deşi această alee este deschisă la ambele capete spre străzile publice ale oraşului, în curtea interioara se creează raporturi de vecinătate şi convieţuire proprii unui imobil colectiv. Aceste incinte pot fi protejate prin porţi cu control acces”, se arată în proiectul depus la Primăria Suceava.
Parcări, accese şi sensuri giratorii
În ceea ce priveşte circulaţia carosabilă în zona ansamblului din spatele Colegiului Naţional „Ştefan cel Mare” se doreşte o alee internă cu dublu sens pe latura de sud-est ce delimitează terenul de incinta liceului şi a bisericii armeneşti, din care sunt accesibile parcajele amplasate la demisol. În parcaje se va putea circula în sens unic în sistem unitar pe tot demisolul. Pe această alee accesibilă din ambele străzi se vor amplasa şi punctele de colectare a gunoiului şi alte dotări aferente.
Parcajele propuse la demisol se realizează parţial şi prin extindere sub curtea interioară. Aceasta permite asigurarea unui număr de locuri de parcare adecvat numărului de apartamente, dar şi a unei dale suport pentru dotările de incinte şi a traseelor pietonale.
Pe latura de nord-vest a terenului se va construi o alee carosabilă de acces pentru intervenţii şi acces utilitar de serviciu. Din ambele alei carosabile şi din strada Armenească sunt accesibile locuri de parcare exterioare la nivelul terenului. Accesul pe zonele private ale aleilor poate fi controlat prin bariere de control acces sau chiar porţi.
Pentru fluidizarea traficului auto se propune înfiinţarea a două sensuri giratorii: unul major, la intersecţia străzilor Vasile Alecsandri, Curtea Domnească şi Armenească, şi unul de mai mici dimensiuni, care va asigura legătura dintre strada Armenească, strada Ion Creangă şi accesele spre parcările subterane ale celor două subansambluri.
Două clădiri, fosta grădiniţă de pe Dragoş Vodă şi casa parohială a Bisericii „Sf. Nicolae” vor rămâne în picioare
Pentru a putea pune în practică proiectele imobiliare, vor fi demolate două imobile şi mai multe garaje şi magazii. Sunt însă şi clădiri care au valoare şi importanţă şi, în consecinţă, nu vor fi demolate, ci menţinute şi încadrate în noul peisaj.
Este vorba de fosta grădiniţă care a funcţionat pe strada Dragoş Vodă, vizavi de fostul Cinema Modern. Proiectantul este de părere că această clădire poate deveni emblema întregului ansamblu, astfel încât propunerea este de încadrare într-un mare portal.
Pentru cea de a doua casă menţinută pe strada Armenească se propune un procedeu deja experimentat la clădirea Laboratoarelor Muzeului Bucovinei. Practic, implementarea acestei idei ar permite valorificarea mansardei şi extinderi prin translatarea acoperişului pe verticală şi introducerea unei benzi orizontale de ferestre cu menţinerea zidurilor structurale şi a compartimentărilor principale ale vechii case la demisol şi parter.