Consiliul Judeţean al Elevilor (CJE) Suceava vrea să ştie în ce măsură sunt respectate drepturile şi interesele elevilor din judeţ.
La trei ani de la aprobarea Statutului elevului, act normativ ce reglementează drepturile şi îndatoririle acestuia, Consiliul şi-a propus să analizeze modul în care acesta a fost implementat până în prezent.
„În august 2016, în urma demersurilor reprezentanţilor elevilor şi a susţinerii din partea celor mai importanţi actori implicaţi în sistem, a fost aprobat prin Ordin de ministru actul normativ intitulat <Statutul Elevului>, care reglementa distinct drepturile, îndatoririle, interdicţiile aferente calităţii de elev, precum şi modalităţile de sancţionare, asociere şi reprezentare specifice”, arată reprezentanţii CJE.
Din dorinţa de a face o radiografiere a sistemului de învăţământ românesc şi de a verifica gradul de implementare a documentului, consiliile judeţene ale elevilor demarează în fiecare an un proces de consultare.
În acest sens, Consiliul Judeţean al Elevilor Suceava invită elevii şi profesorii să îşi exprime opinia, completând formularul disponibil la adresa: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdmynDc9E1Arw5mGyVbFcAQ6km28DIacM0prOy2JjKQgX5fsQ/viewformşi să contribuie la caracterizarea mediului şcolar, din perspectiva aplicării prevederilor Statutului Elevului.
La final va fi redactat Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel judeţean (RISEJ). Se încearcă, astfel, prin aducerea neregulilor din sistem în atenţia publică, tragerea unui semnal de alarmă şi determinarea decidenţilor să conştientizeze importanţa adoptării unor măsuri reale.
CJE Suceava menţionează că prevederile Statutului Elevului nu sunt încă respectate în toate unităţile de învăţământ, fiind frecvente abuzurile, cazurile de încălcare voluntară a acestora, dar şi de omitere ca o consecinţă a lipsei de informare. Câteva situaţii de acest fel, deseori întâlnite în şcoală, sunt: consemnarea absenţei în catalog ca metodă de pedepsire a elevului, notarea subiectivă a acestuia, „confiscarea” telefoanelor mobile, practica „fondului clasei” sau „fondului şcolii”, interzicerea părăsirii incintei şcolare de către elevii majori.
,,Susţinem implementarea Statutului Elevului şi respectarea prevederilor acestuia. Ca unica structură reprezentativă a elevilor din judeţ ne dorim ca aceştia să dispună de o educaţie modernă, inclusivă şi în conformitate cu normele societăţii actuale. Ne dorim ca drepturile acestora să fie în totalitate respectate, dar şi ca aceştia să îşi cunoască şi respecte îndatoririle. Susţinem gratuitatea educaţiei, întrucât pentru a beneficia de o educaţie calitativă nu este nevoie doar de resurse materiale, ci şi de implicare şi informare. Însă, pentru a definitiva aceste acţiuni, avem nevoie de mobilizarea tuturor elevilor şi profesorilor din judeţ. De asemenea, completarea chestionarului privind implementarea Statutului Elevului la nivel judeţean ne ajută să conştientizăm şi să combatem practicile incorecte din cadrul sistemului educaţional românesc”, a declarat preşedintele structurii, Rafael Barac Bologa, prin intermediul unui comunicat de presă.