CFR Călători are mari probleme şi pe liniile unde sunt mulţi călători, nu doar pe cele unde plimbă trenuri goale. Este un paradox care se verifică tot mai mult în ultima perioadă de timp. Succesul redeschiderii liniei Suceava-Putna, care atrage un număr important de călători, riscă să se estompeze chiar din cauza companiei de transport. CFR Călători nu reuşeşte să fie deloc constantă pe această linie, schimbând garniturile extrem de des, cu mari deservicii pentru călători. Principala problemă este legată de capacitatea de transport foarte scăzută în raport cu numărul de călători.
Oameni cu bilete, între a se înghesui în picioare şi a nu urca în tren
De departe, ultimele trei zile ale săptămânii trecute au fost un maxim al neputinţei. Automotorul Desiro titular de pe această linie, o garnitură cu un grad de confort foarte bun şi cu o capacitate de aproximativ 120 de locuri, a fost oprit la Iaşi, pentru trenurile suplimentare dedicate pelerinilor la vizita istorică a Papei Francisc.
Din păcate, pentru linia Suceava-Putna s-a apelat la cea mai proastă variantă. Automotorul Malaxa, vechi de 90 de ani, cu doar 64 de locuri. O decizie inexplicabilă având în vedere că toată lumea ştie că sunt garnituri foarte solicitate în weekend.
Consecinţa am putut să o vedem „live” duminică, în jur de 14.30, când trenul de la Putna spre Suceava a ajuns în Gara Rădăuţi arhiplin, în condiţiile în care de la Rădăuţi mai aveau de urcat în jur de 30-40 de oameni. Unii călători s-au înghesuit în picioare în automotorul supraaglomerat, în timp ce alţii, deşi aveau bilete în mână, pur şi simplu au renunţat să mai urce în tren. La aceste trenuri regio biletele nu se iau cu loc, astfel că nu există un control clar asupra gradului de ocupare.
La fel s-a întâmplat şi la trenul care a plecat vineri seară de la Suceava la Putna, când oamenii au mers înghesuiţi ca sardelele în acelaşi motor Malaxa.
Aceste automotoare Malaxa nu au amortizoare şi nici un fel de sistem de ventilaţie, astfel că în condiţii de aglomeraţie nu este greu de intuit cam cum s-a circulat.
Sincope care îndepărtează oamenii de călătoriile cu trenul
Este păcat că nu se găsesc soluţii decente de călătorie pentru călătorii de pe această rută, mai ales că au fost mai multe episoade în care automotorul Desiro a lipsit, din varii motive. Au fost defecţiuni, episodul mâzgălirii garniturii cu graffiti şi alte probleme de ordin logistic ale Regionalei CFR Călători Iaşi.
Având în vedere fluxul de călători, CFR putea şi trebuia să găsească o locomotivă cu un vagon sau două care să circule pe ruta Suceava-Putna, având în vedere că sunt şi peste o sută de călători pe garnitură. Aceste sincope nu fac decât să îndepărteze oamenii de călătoriile cu trenul. Practic, la această capacitate redusă de transport asigurată de CFR, este greu să mai vorbim de pelerini spre Mănăstirea Putna, locurile fiind insuficiente şi pentru elevi şi studenţi.
Singura parte pozitivă este că de ieri pe traseul Suceava-Putna a revenit automotorul Desiro. Aşteptăm ca data viitoare când acesta nu va mai fi disponibil CFR Călători să găsească o soluţie normală şi decentă pentru transportul pasagerilor de pe ruta Suceava-Putna