15 elevi din clasa a VIII-a de la Şcoala Gimnazială „George Voevidca” Câmpulung Moldovenesc, coordonaţi de prof. diriginte Marcela Norocel şi prof. Oltea Nistor, au experimentat luni, 27 mai, timp de o zi, statutul de angajat într-o companie sau o instituţie, aflând mai multe informaţii despre profesii chiar de la cei care le practică. În cadrul programului internaţional Job Shadow Day, derulat de Junior Achievement (JA) România şi şcolile partenere, tinerii au ales profesioniştii din diverse domenii pe care i-au urmărit „din umbră”, în funcţie de meseriile pe care doresc să le practice ca adulţi. Acest program educaţional de orientare profesională este format dintr-o serie de evenimente locale şi naţionale, desfăşurate în săptămâna „Şcoala Altfel”, implicând atât elevii din clasele 0-X, care merg la locul de muncă al părinţilor, cât şi elevii din clasele terminale de liceu (XI-XII), care merg în shadowing la companii şi instituţii locale. Toate acestea au scopul de a stimula curiozitatea tinerilor, de a îi motiva să înveţe mai bine şi să aplice ceea ce ştiu în comunităţile lor, sprijinind astfel dezvoltarea locală a acestora.
Trebuie precizat faptul că programul Job Shadow Day este implementat de 17 ani în România. Junior Achievement România este o organizaţie non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaţionale JA de educaţie antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate şi viaţă activă şi dezvoltarea abilităţilor pentru viaţă. 39 de ţări din Europa şi 123 de ţări din toată lumea urmează programele JA. În România, acestea sunt urmate de peste 200.000 de elevi din peste 1.500 de şcoli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi cu susţinerea financiară a comunităţii de afaceri. Mai multe informaţii pe www.jaromania.org.
Consiliere şi orientare profesională
”Prin intermediul acestuia, elevilor li se oferă oportunitatea de a intra în contact cu mediul unui loc de muncă pentru a înţelege mai bine meseria, sarcinile, responsabilităţile, dar şi abilităţile şi competenţele de care au nevoie pentru profesia respectivă. De asemenea, ei observă cum se desfăşoară o zi de lucru obişnuită şi cum trebuie să se pregătească pentru acea meserie”, este de părere prof. Marcela Norocel.
Tinerii descoperă noi opţiuni de carieră şi află cum pot răspunde la unele dintre cele mai grele întrebări: „Ce vreau să devin după ce termin şcoala?”, „Unde vreau să lucrez?”, „Care este cel mai potrivit loc de muncă pentru mine?”.
„Pentru a afla răspunsurile la aceste întrebări, elevii trebuie sprijiniţi să înţeleagă ce fel de meserie le-ar putea aduce satisfacţie şi să ia contact încă din şcoală cu mediul profesional în care doresc să pătrundă”, a explicat prof. Oltea Nistor.
Cadrele didactice care derulează activităţi de consiliere şi orientare profesională beneficiază de materiale educaţionale gratuite (Manualul Profesorului Job Shadow, Manualul Elevului Job Shadow, materiale auxiliare) oferite de Junior Achievement România. La ediţiile anterioare, elevii înscrişi în program au descoperit meserii şi profesii spre care s-ar putea orienta în viitoarea carieră profesională.