Elevi şi profesori de la Liceul Tehnologic Cajvana au participat recent la un schimb de experienţă în Turcia. Cinci elevi şi doi profesori de la Liceul Tehnologic „Ştefan cel Mare” Cajvana au mers luna trecută la o întâlnire transnaţională desfăşurată în Turcia, în cadrul unui proiect Erasmus+ ka2 „Okulumda kültürümle varim”.
Proiectul constă în realizarea unui schimb de experienţă între profesori şi elevi din patru şcoli partenere, din patru ţări: şcoala coordonatoare - Ismail Sefa Ozler, Adana, Turcia; Liceul Tehnologic „Ştefan cel Mare’’ Cajvana, România; General Secondary School „Nikolay Katranov’’ Svishtov, Bulgaria; Ics Giovanni XXIII Premana Premana, Italia. Extins pe o perioadă de doi ani, 2018-2020, proiectul promovează rolul educaţiei non-formale în completarea curriculumului şcolar, influenţa ei ca învăţare plăcută şi motivantă în educarea şi dezvoltarea personalităţii elevilor, realizând o punte între cunoştinţele predate şi punerea lor în practică.
Program
În luna aprilie, a avut loc a doua întâlnire la Adana, în Turcia, unde au participat câte cinci elevi şi două cadre didactice însoţitoare. Reprezentantele Liceului Tehnologic „Ştefan cel Mare” Cajvana, prof. Dîrţu Violeta, coordonatoarea proiectului „Okulumda kültürümle varim”, profesoara Focşa Liliana şi cele cinci eleve au fost musafirii şcolii Ismail Sefa Ozler, Adana, Turcia. „În scurta lor şedere, grupul din Cajvana a fost impresionat de oraşul subteran Kaymakli, Valea călugărilor (sau Paşabag), Hattusa Handmade Ceramics, Ozler Onix Factory. Vizitarea ţării partenere le-a oferit elevelor din Cajvana prilejul de a se familiariza cu alte contexte sociale şi de a dezvolta atitudini pozitive, bazate pe respect şi toleranţă, faţă de cultura turcă, promovându-le prin diferite activităţi şi pe ale lor, dând naştere astfel sentimentului de apartenenţă la o şcoală europeană”, a declarat prof. înv. primar Lidia Loredana Seserman, responsabilă cu promovarea imaginii Liceului Tehnologic „Ştefan cel Mare” Cajvana. În luna februarie a anului 2020, liceul din Cajvana va găzdui delegaţiile celorlalte ţări partenere în proiectul Erasmus.
Obiectivele proiectului
Obiectivele principale ale proiectului sunt: prevenirea şi reducerea abandonului şcolar şi eliminarea sentimentului de excludere a elevilor cu risc timpuriu de părăsire a şcolii prin participare la activităţile din cadrul proiectului; crearea unui mediu şcolar deschis încrederii şi interacţiunii culturale; îmbunătăţirea aptitudinilor participanţilor de a se adapta la diferite activităţi de învăţare/predare/evaluare precum şi la cele interculturale; stabilirea unor relaţii profesionale şi dialoguri interculturale între participanţi, promovarea dialogului intercultural.
Scopul principal al proiectului este de a crea un cadru de predare/învăţare natural, intercultural, non-formal, în care elevii să găsească mijloacele potrivite pentru a colabora unul cu celălalt, a discuta şi clarifica problemele, a explica, încurajându-se şi sprijinindu-se reciproc, pentru a-şi stimula capacitatea de a gândi creativ. Pe parcursul celor doi ani de implementare a proiectului, elevii selectaţi participă la diversele activităţi, desfăşurate atât la liceul sucevean, cât şi în şcolile partenere: decembrie 2018, Italia, întâlnirea transnaţională; aprilie 2019, Turcia - întâlnire transnaţională cu cinci elevi şi doi profesori însoţitori; noiembrie 2019, Bulgaria - întâlnire transnaţională cu cinci elevi şi doi profesori însoţitori; februarie 2020, România, întâlnire transnaţională cu cinci elevi şi doi profesori însoţitori; mai 2020, Bulgaria, întâlnire transnaţională cu trei profesori din fiecare ţară.