Ministerul Educaţiei vrea ca mai mult de o treime dintre viitorii liceeni să fie cuprinşi în învăţământul profesional. La finele anului trecut, ministrul de resort a emis o adresă care impune ca, de anul viitor şcolar, să se aloce ”cel puţin 35% din locurile la clasa a IX-a pentru învăţământul profesional şi dual”.
Inspectorul şcolar general, prof. dr. Cristian Cuciurean, a menţionat că pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru anul şcolar 2019 -2020, Inspectoratul Școlar Judeţean (IȘJ) Suceava a încercat să respecte recomandările Ministerului Educaţiei, însă nu s-a atins pragul de 35% solicitat de minister.
„Ministerul a recomandat să asigurăm, pentru anul şcolar 2019 - 2020, o cifră de şcolarizare de 35% pentru învăţământul profesional, clasic şi dual. Potrivit metodologiei, solicitarea pentru constituirea claselor de învăţământ profesional se face de către agenţii economici. Din nefericire, noi la nivelul judeţului Suceava nu am putut asigura acest procent, pentru că nu am avut solicitări de la agenţii economici. Procentul nostru este undeva de aproape 25”, a menţionat Cristian Cuciurean.
Totodată, acesta a menţionat că un aspect pozitiv este creşterea numărului de clase de învăţământ dual care se vor înfiinţa din toamnă, în liceele din judeţ.
”Ce ne bucură este că am reuşit să realizăm mai multe clase de învăţământ profesional dual, clase solicitate de agenţii economici. Sperăm să le şi realizăm la toamnă. În rest, conform metodologiei, suntem undeva la 60% la învăţământul profesional şi tehnic, aici intrând şi clasele liceelor tehnologice, şi 40% la învăţământ teoretic. Ce vom reuşi să facem la toamnă nu depinde doar de noi, depinde de opţiunile elevilor. Din toamnă sunt propuse pentru organizare 16 clase de învăţământ dual şi 54 de învăţământ profesional clasic”, a mai punctat Cuciurean.
Pentru anul şcolar următor, agenţii economici din judeţ au solicitat IȘJ Suceava să şcolarizeze elevi în mecanică (tinichigiu vopsitor auto; mecanic auto; lăcătuş mecanic prestări servicii), turism şi alimentaţie (bucătar; lucrător hotelier; cofetar – patiser; ospătar, vânzător în unităţi de alimentaţie) şi industrie textilă şi pielărie (confecţioner produse textile; confecţioner articole din piele şi înlocuitori).
Pentru învăţământul dual, durata şcolarizării este de trei ani, iar elevii vor primi o bursă de 400 lei pe lună (200 lei de la sistemul de stat şi 200 lei de la agentul economic).
Decizie contestată de sindicalişti
Revenind la recomandarea Ministerului Educaţiei referitoare la asigurarea a cel puţin de 35% din totalul locurilor la clasa a IX-a pentru învăţământul profesional, oficialii din educaţie spun că la baza acestei recomandări stau deficitul de forţă de muncă sesizat de mediul economic, precum şi strategiile privind formarea profesională în România.
Decizia a fost aspru contestată de sindicaliştii din învăţământ, care menţionează că adresa nu poate reface ce s-a distrus integral în urmă cu ani de zile şi fără investiţiiîn baza materială, în ateliere, în cămine şi în cantine.
Aceştia spun că adresa este dată fără nici un fel de analiză la nivelul fiecărui judeţ, iar o astfel de măsură trebuie aplicată etapizat, diferenţiat, pe parcursul mai multor ani şcolari.
Într-o primă fază sunt necesare măsuri pentru asigurarea bazei materiale pentru formarea profesională şi pentru asigurarea resursei umane care să poată desfăşura activităţile educative specifice.