Toate cele 24 de secţii ale Spitalului de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava au fost dotate, de la 1 aprilie a.c., cu dispozitive ExpressPod, aşa-numiţii „ursuleţi”, destinate evaluării gradului de satisfacţie a pacienţilor faţă de serviciile medicale şi de îngrijire primite. Managerul spitalului, Vasile Rîmbu, a declarat, ieri, în conferinţă de presă, că în trei zile de monitorizare pentru întrebarea „Aţi recompensat un cadru medical prin diferite mijloace pentru a beneficia de mai multă atenţie?”, din 587 de răspunsuri înregistrate, 79% au fost că nu. Zece la sută dintre răspunsuri au fost că pacienţii au oferit „atenţii” medicilor, 5% - asistenţilor medicali, 3% - infirmierilor, îngrijitorilor, brancardierilor şi 3% au „recompensat” alte categorii de personal.
Managerul Vasile Rîmbu a subliniat că secţiile în care s-au înregistrat răspunsuri pozitive la mită sunt în analiză administrativă şi vor fi avertizate. Dacă situaţia persistă se vor lua măsurile prevăzute de lege. „Avem datele pe fiecare secţie în parte şi sunt în analiză. Sunt secţii cu zero nemulţumiri, sunt secţii în care cifrele nu sunt convenabile şi vom lua măsuri”, a spus managerul.
„Ursuleţii” sunt amplasaţi în secţii la loc vizibil, în zona de acţiune a camerelor de luat vederi, care transmit imagini non-stop pe monitoarele amplasate în biroul managerului Vasile Rîmbu, al directorului medical, Mircea Macovei, şi al directorului medical, Doina Chirap.
Utilizaţi corect, „ursuleţii” permit evaluarea satisfacţiei pacienţilor în timp real
„Ursuleţii” sunt uşor de folosit şi, dacă sunt utilizaţi cu onestitate de pacienţi, permit colectarea în timp real a informaţiilor despre satisfacţia acestora faţă de standardul spitalului. În cazul în care mai mult de 30% dintre răspunsuri sunt negative, sistemul emite automat alertă printr-un e-mail de avertizare transmis la Sistemul de Management al Calităţii Serviciilor Medicale şi la directorul de îngrijiri. De asemenea, în fiecare dimineaţă emite rapoarte pe subiectele asupra cărora au fost chestionaţi pacienţii - curăţenie, atitudinea medicilor/ asistenţilor/ infirmierilor, calitatea mâncării, calitatea serviciilor medicale, calitatea îngrijirilor, mită, dacă intenţionează să mai apeleze la serviciile spitalului etc. Întrebările sunt afişate şi se schimbă periodic.
Vasile Rîmbu a spus că vor fi aduşi încă doi „ursuleţi”, pentru Unitatea de Primiri Urgenţe şi pentru Ambulatoriu.
Dispozitivele ExpressPod sunt fie cu feţe zâmbitoare, fie cu litere. Tot ce au de făcut pacienţii este să apese pe tasta cu faţa zâmbitoare sau litera corespunzătoare gradului lor de satisfacţie.
Managerul a mai spus că spre deosebire de chestionarele standard pentru evaluarea gradului de satisfacţie, la completarea cărora pacienţii ar putea să fie tentaţi să „uite” lucrurile negative cu care s-au confruntat în spital, folosirea „ursuleţilor” este mult mai simplă. „Pacientul nu este văzut sau auzit de nimeni, poate să fie foarte sincer. Ne interesează să cunoaştem în timp real nemulţumirile pacienţilor noştri şi să găsim rapid soluţii la problemele apărute”, a declarat managerul Vasile Rîmbu. El a mai spus că după introducerea standardului antişpagă, a sistemului de supraveghere video şi a pontajului electronic, „rezultatele sunt vizibile” şi gradul de satisfacţie a pacienţilor a crescut.
Dispozitivele au fost aduse la spital de firma URS Certificări, de unde şi numele de „ursuleţ”. Chiria anuală este de 4.000 lei/„ursuleţ”.