Tinerii care abordau insistent sucevenii şi le propuneau să intre în sediul unei agenţii din Casa de Cultură Suceava, pentru a face câteva fotografii, pentru o carieră în domeniul publicităţii sau al prezentărilor de modă, au plecat din Suceava, probabil spre alte localităţi unde s-au apucat de aceeaşi treabă. Până să plece, numeroşi suceveni au achitat sume de bani, mai mari sau mai mici, sperând într-o iluzorie carieră în domeniul modelingului sau al publicităţii.
Firma primise mai multe amenzi de la inspectorii de protecţie a consumatorului din Suceava, din care una de 10.000 de lei, pentru practici comerciale abuzive sau înşelătoare. Au urmat ulterior şi alte sancţiuni, care au fost contestate în instanţă de reprezentanţii firmei. Printre altele, amenda de 10.000 de lei a fost dată pentru că societatea nu a prezentat la control vreo dovadă din care să reiasă că are vreun contract ferm de colaborare pentru ce li se promite sucevenilor.
Cei de la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Suceava urmau să închidă punctul de lucru, după ce amenzile rămâneau definitive în instanţă. Între timp, Judecătoria Suceava a respins ambele contestaţii ale celor de la firma Instrumental Theory SRL cu privire la sancţiunile primite. Despre banii daţi de suceveni pentru cariere în modeling nu se mai ştie nimic. De altfel, firma nici nu are obligaţie prin contract pentru a le returna banii. Asta pentru că prin contract oamenilor nu li s-a garantat decât că vor primi un album cu 15 fotografii.
Contractul a fost făcut în aşa fel încât sucevenii să nu aibă prea multe şanse de a face reclamaţii, cel puţin sub aspect penal.
„Beneficiarul trebuie să citească cu atenţie obiectul contractului, obligaţiile contractului şi condiţiile de reziliere şi să înţeleagă că după semnarea acestuia suma achitată reprezentând contravaloarea albumului foto, care de altfel face şi obiectul acestui contract, va rămâne în contul agenţiei”, este unul dintre pasajele cheie din contract.
Dacă iniţial sucevenii au achitat câte 100 de lei, ulterior s-a ajuns la sume mai mari, chiar până la 300 de euro. Dacă tinerilor li s-a spus că pot fi selectaţi pentru o carieră în domeniul modelingului, pentru cei mai vârstnici s-a găsit „varianta” apariţiei în reclame pentru farmacii. Contractele semnate de suceveni sunt încheiate pe un an sau doi.
Această reţetă de a face bani nu este nici pe departe nouă şi a fost aplicată cu succes în multe judeţe din România. Inclusiv la Suceava au mai fost firme cu acelaşi mod de abordare, care au acţionat tot în municipiul Suceava. Din păcate, practica a arătat că mulţi suceveni nu fac diferenţa dintre ce li se spune verbal şi ce semnează în contracte. Cei mai mulţi au semnat contractele fără a le citi, iar abia apoi, când au început să-şi pună întrebări, s-au uitat pe clauze. O variantă de încercare de recuperare a banilor ar fi printr-o acţiune în instanţă, pe cale civilă, însă este greu de spus ce şanse reale de recuperare a sumelor ar fi.