Pentru cadrele didactice şi elevi, proiectele şi programele europene au devenit în ultimii ani o modalitate foarte utilă de a-şi dezvolta formarea continuă, într‑un cadru modern, inspirat din bunele practici ale altor ţări europene. Erasmus Plus este programul Uniunii Europene care se adresează, în perioada 2014-2020, următoarelor domenii: educaţie, formare, tineret şi sport, prin oferirea unor oportunităţi de educaţie, formare şi activităţi pentru tineret.
În perioada 2018-2020, Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” Fălticeni implementează proiectul Erasmus Plus cu titlul „Go European!”, prin care 12 profesori din urbea de pe Şomuz vor participa la cursuri de formare în Ljubljana (Slovenia), Florenţa (Italia), Barcelona (Spania) şi Oxford (Marea Britanie).
Aşa cum am aflat de la prof. dr. Raluca Iuliana Suciu, coordonator proiect, ca obiective, proiectul îşi propune creşterea interesului/motivaţiei cadrelor didactice pentru îmbunătăţirea competenţelor de abordare diferenţiată şi integratoare a demersului didactic inovativ, combaterea reticenţei unor cadre didactice la abordarea diferenţiată şi integratoare şi la inovaţie, stimularea transferului de bune practici privind gestionarea situaţiilor de criză educaţională, diversificarea strategiilor de abordare diferenţiată a comunicării profesorului cu elevul şi părintele modern, dezvoltarea unei strategii în constituirea unei oferte educaţionale adecvate, cu discipline opţionale integratoare, identificarea şi transferul unor tehnici noi de comunicare şi relaţionare pentru sprijinirea dezvoltării comportamentale, sociale şi emoţionale ale elevilor cu dificultăţi de adaptare la mediul şcolar.
Impactul general al proiectului se referă la schimbarea de atitudine a elevilor, părinților, partenerilor şcolii, comunităţii locale asupra învățării transformative bazate pe valori, gândire critică, promovarea cooperării și comunicării autentice.
După primul flux al proiectului, desfăşurat la sfârşitul lunii ianuarie în Ljubljana, Slovenia, la care au participat profesorii Silvia Chirilă, director adjunct, prof. Doina Mihaela Monoranu şi prof. Bogdan Dumitriu, şi având ca temă „Cursul TIC la ora mea”, al doilea flux al proiectului a avut loc între 18-29 martie, la organizaţia Europass Teacher Academy din Florenţa, Italia. Cursul „Managementul clasei şi proiectele audio-vizuale” la care au participat profesorii Claudia Suseanu, director, prof. dr. Elena Deleanu şi prof. Geanina-Ionela Moroşan, a avut ca obiectiv principal pregătirea participanţilor pentru a lucra eficient cu diferite mijloace audio-video. Profesorii au învăţat să organizeze un demers didactic eficient şi actualizat, care să încurajeze participarea şi învăţarea angajată folosind cele mai recente tehnici şi instrumente de predare, de a crea şi adapta resursele audio-vizuale (fotografii, filme, clipuri muzicale, documentare, videoclipuri etc.) pentru a preda disciplina într-un mod mai eficient. Cadrele didactice s-au pregătit şi pentru a monitoriza activitatea elevilor, pentru a încorpora în oră lucrul pe perechi şi în grup, s-au familiarizat cu învăţarea bazată pe proiecte şi sarcini şi acumularea de idei pentru a evalua în mod eficient învăţarea şi participarea elevilor.