Unul dintre drumurile naţionale importante din judeţ, DN 29A, de la Suceava la Dorohoi, care trece prin comunele Adâncata şi Zvoriştea, arată prost după lunile de iarnă, fapt greu de digerat în condiţiile în care anul trecut şoseaua a fost supusă unor lucrări majore.
După cum am relatat în Monitorul de Suceava, anul trecut, în vară, drumul a fost frezat, iar peste a fost pus un strat de piatră concasată. Acest pietriş, cu denumirea tehnică de tratament dublu invers cu bitum modificat, reprezintă soluţia tehnică pe care specialiştii în drumuri au adoptat-o pentru acest drum. Specialiştii au spus că soluţia la care au apelat este una specifică unui drum cu dale din beton şi ar fi una viabilă, care va asigura o circulaţie decentă, dar şi strat de legătură pentru un viitor covor asfaltic care au urma să se pună peste doi ani.
Realitatea este că acum, la final de iarnă, drumul este aproape la fel de rău ca înainte de punerea pietrei concasate. Mare parte din piatră este sărită şi se află pe acostamentul drumului, astfel că au reapărut gropile. Singura scuză a celor care au adoptat această soluţie este că în 2019 urmează turnarea unui al doilea strat de piatră concasată, care ar urma să desăvârşească lucrarea de anul trecut.
Realitatea din teren contrazice soluţia tehnică adoptată pentru acest drum
Până una-alta, realitatea din teren nu este deloc roz.
Reporterii Monitorului de Suceava au constatat, ieri, în teren, că drumul este departe de a fi bun, iar piatra concasată este în mare parte pe acostament. Drumul este denivelat, iar pe unele porţiuni, presărat cu gropi.
Primarul comunei Adâncata, Viorel Cucu, ne-a declarat că nimeni din comună nu este mulţumit de ce s-a făcut anul trecut: „Eu cred că aproximativ 70% din lucrările făcute în 2018 sunt deja degradate, piatra concasată nu mai este pe carosabil şi nu cred că mai are valoare pentru stratul pe care ar urma să îl mai toarne. Eu cred că trebuie să reia din nou ce au făcut anul trecut pentru a turna eventual în 2020 un strat de asfalt, aşa cum au promis”.
Primar Adâncata: „Nu cred că există soluţie mai proastă decât cea aleasă pentru acest drum”
Primarii din localităţile tranzitate de drumul naţional au solicitat prin adrese Ministerului Transporturilor şi Companiei de Drumuri Naţionale precizări cu privire la lucrările care se vor mai face în 2019 şi 2020 şi ce sume au fost alocate pentru acest drum.
„Din informaţiile pe care le avem de la domnul deputat Ioan Balan, nu există alocare bugetară pentru acest drum, mă tem că în 2019 şi 2020 vor fi doar simple lucrări de reparaţii şi plombare... doar atât”, a mai spus Viorel Cucu.
Acesta s-a arătat vehement împotriva soluţiei tehnice cu piatra concasată: „Considerăm că banii sunt aruncaţi în vânt şi poate ar fi bine să se autosesiza cineva, să verifice câţi bani s-au cheltuit... nu cred că există soluţie mai proastă decât cea aleasă pentru acest drum”.
Un nou strat de piatră concasată, în 2019, însă la vară, când este cald
În 2019 ar urma totuşi să se intervină cu un al doilea strat de tratament dublu invers cu bitum modificat pe DN 29A. Adică încă un strat de piatră concasată, peste cel pus anul trecut.
Firma care a câştigat această lucrare, Luconsa Galaţi, are de asigurat o garanţie de 2 ani, cu obligaţia de a mai interveni, dacă apar probleme.
Specialiştii în drumuri spun că această soluţie cu tratament dublu invers cu bitum modificat este una specifică drumurilor cu dale din beton, deşi nu a mai fost aplicată în ultimii ani la Suceava. Acest strat este un tratament care ar urma să permită, peste doi ani, asigurarea stratului de legătură pentru turnarea de covor asfaltic.
Această intervenţie cu piatră concasată se poate realiza doar în condiţii de temperaturi de vară, spre 30 de grade Celsius, astfel că lucrarea nu va începe prea curând. Având în vedere starea actuală a drumului, Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri Iaşi ia în calcul şi intervenţii urgenţe, de reparaţii, în această primăvară.