Angajaţii societăţii de transport public de persoane din municipiul Suceava se pregătesc de grevă, sătui să tot aştepte măririle salariale care le-au fost promise, dar nu s-au concretizat.
Nemulţumirile lor sunt „alimentate” şi de discrepanţa uriaşă dintre veniturile lor şi cele ale bugetarilor, mai ales că, indirect, ei sunt salariaţi ai Primăriei Suceava, care, prin Consiliul Local, este unic acţionar la TPL.
Pentru a se face auziţi, în ideea că se va ajunge la un punct comun înainte de declanşarea mişcărilor de protest, membrii sindicatului „Autobuzul” au întocmit o petiţie, postată online pe pagina lor de socializare, dar care va fi înaintată astăzi şi primarului Sucevei, Ion Lungu, la care s-au înscris în audienţă.
Pentru a-şi susţine punctul de vedere, aceştia au prezentat două situaţii concrete – salariul unui şofer tânăr, cu trei copii, pe care trebuie să-i întreţină cu cei 1415 lei pe care îi primeşte pentru o lună de muncă, în condiţiile în care este responsabil zilnic de vieţile a mii de călători care circulă cu autobuzul pe care îl conduce, cât şi cel al unui şofer cu experienţă şi vechime maximă, care îi aduce un plus de 25% la salariu, dar care îi asigură un venit net de 1698 de lei.
Asta în condiţiile în care şoferii care au categoriile necesare pentru transportul de persoane au mare căutare peste hotare, dar şi în ţară, pe salarii cu adevărat motivante.
Chiar şi în comparaţie cu şoferii de autoturisme mici, angajaţi în cadrul instituţiilor din Suceava, salariile celor de la TPL, care au o responsabilitate mult mai mare şi reuşesc să îşi facă treaba pe autobuze care au un grad de uzură ridicat, multe din ele cu peste un milion de kilometri parcurşi pe străzile municipiului, sunt net inferioare, poate chiar la jumătate.
„Un şofer de maşină mică de la o instituţie publică are un salariu dublu şi nu are nici stresul, nici responsabilitatea noastră, nu este înjurat sau înjosit de nimeni, iar noi transportăm zilnic sute de oameni, numai pe un schimb”, spun şoferii de la TPL, în petiţia către Primăria Suceava.
Cât despre taxatori – cei care dau bilete şi fac curăţenie în autobuze, având în grijă şi integritatea acestora, stând opt ore sau mai mult în trafic, în picioare şi în aglomeraţie, sfidaţi de unii şi chiar batjocuriţi pe nedrept, deşi fac o muncă grea, nedorită de alţii – situaţia e şi mai sumbră, salariul lor fiind cel minim pe economie.
Mai mult, atât şoferii, cât şi taxatorii nu au pauză de masă şi de multe ori nu au timp nici să meargă la toaletă între curse, iar dacă au ghinionul să prindă şi blocaje în trafic, chinul prin care trec nu-i de dorit nimănui.
Sindicaliştii de la TPL reclamă şi faptul că sporurile salariale care se acordă colegilor din ţară sunt refuzate de conducerea societăţii, deşi ţin de normalitate, la fel cum şi cu plata orelor suplimentare sunt încă mari deficienţe.
„Facem apel la primar să medieze negocierile dintre sindicat şi conducerea societăţii, cu care nu avem nimic personal, dar la care nu găsim înţelegere, pentru că nu ne descurcăm cu asemenea salarii, în condiţiile în care toate s-au scumpit, de la utilităţi, hrană, medicamente până la taxe şi impozite”, spun reprezentanţii sindicatului „Autobuzul”, care reclamă faptul că indexarea salariilor cu rata inflaţiei este aşteptată în zadar de la începutul anului, deşi acordarea acesteia nu depindea de aprobarea bugetului local, întârziat deja de aproape trei luni în lipsa aprobării bugetului de stat.