Simularea examenului de bacalaureat pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a a debutat luni, 18 martie, cu proba scrisă la limbă şi literatură română.
Potrivit datelor transmise de Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava, „au susţinut testarea 11.097 de elevi, iar 1.315 au absentat. La clasa a XI-a s-au prezentat 5.451 de elevi şi 243 au lipsit. La clasa a XII-a s-au înregistrat 5.505 prezenţi şi 651 absenţi, iar la clasa a XIII-a au fost 141 de elevi prezenţi şi 421 de absenţi”.
Proba a început la ora 9:00, iar elevii au avut la dispoziţie trei ore pentru a rezolva cerinţele propuse. Subiectele de la simulare sunt concepute de Ministerul Educaţiei, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare.
Examenul de simulare continuă pentru elevii claselor a XI-a, a XII-a şi a XIII-a după cum urmează: limba şi literatura maternă (19 martie), proba obligatorie a profilului - matematică sau istorie (20 martie) şi, doar pentru elevii claselor a XII-a, proba la alegere a profilului şi specializării (21 martie).
Toate probele sunt scrise. Afişarea rezultatelor va avea loc pe data de 29 martie.
Ce subiecte au primit elevii
Atât elevii de clasa a XI-a, cât şi cei dintr-a XII-a au primit cerinţe structurate asemănător, notate cu câte 50, 10 şi respectiv 30 de puncte, fiecare cu mai multe subpuncte.
La clasa a XII-a, primul subiect porneşte de la un fragment din „Sub constelaţiile numerelor”, de Ion Barbu, pe marginea căruia elevii au avut de rezolvat cinci cerinţe. La partea a II-a a primului subiect, elevii au avut de redactat un text în care să argumenteze dacă profesorii influenţează sau nu elevii în alegerea carierei.
Subiectul al II-lea le-a cerut elevilor să comenteze un fragment din „Toamnă în suflet”, a lui Tudor Arghezi, iar la subiectul al III-lea, liceenii au avut de realizat un eseu în care să prezinte “particularităţi de construcţie a unui personaj într-un roman interbelic”.
De cealaltă parte, la clasa a XI-a, la primul subiect, elevii au avut de răspuns unor întrebări pornind de la un fragment din “Amintiri”, de Ioan Slavici.
În a doua parte a primului subiect, liceenii au avut de argumentat dacă există sau nu un singur loc în care să se simtă acasă.
La subiectul al II-lea, cerinţa le-a cerut elevilor să prezinte perspectiva narativă dintr-un fragment semnat de Cella Serghi, iar la ultimul subiect elevii au abordat “particularităţi ale unei comedii studiate”.
Simulările stabilesc nivelul de pregătire al elevilor
Potrivit Ministerului Educaţiei, obiectivele acestei simulări sunt familiarizarea elevilor cu rigorile evaluărilor pe care le vor susţine la finalul anului şcolar, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obţinerii unor rezultate satisfăcătoare.
În urma analizei rezultatelor, inspectoratele şcolare judeţene vor lua măsuri de monitorizare şi control, dar şi de remediere a problemelor, acolo unde acest lucru se impune.