Sărăcia este principalul inamic al educaţiei în multe familii de romi din judeţ. Din cauza situaţiei precare, mulţi părinţi nu îşi pot permite să îşi trimită copiii la şcoală, nu au bani pentru rechizite, haine sau mâncare şi preferă să-i vadă pe aceştia mai curând muncind la treburile casei.
Prof. Lucian Dimitriu, inspector şcolar pentru problemele educaţionale ale romilor, a menţionat că acordarea unor burse şcolare sau abonamentele de transport gratuite pot face o diferenţă semnificativă în ceea ce priveşte scăderea abandonul şcolar în rândul elevilor romi. Sistarea lor însă are urmări nefericite.
Un exemplu în acest sens îl constituite câţiva elevi romi de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Suceava, din clasele a IX-a şi a X-a, aflaţi în pericol de abandon şcolar.
În cursul anului trecut aceştia au beneficiat de o bursă de 1.200 de euro/an, prin proiectul Roma Education Fund, fondat de George Soros, program care ar fi trebuit să se deruleze pe o perioadă de cinci ani.
După doar un an, programul a fost sistat, la fel şi bursele, iar familiile elevilor iau în calcul, tot mai serios, să-şi retragă elevii de la şcoală.
„Prin proiect li se oferea elevilor 1.200 de euro/an dacă aveau media peste 6, dacă nu aveau media scăzută la purtare sau corigenţe. Tot prin program, la română şi matematică elevii aveau câte un profesor meditator. Proiectul de burse nu s-a mai finanţat. Erau bani din care elevii îşi plăteau căminul, masa şi transportul. Pentru mediul din care vin ei, faptul că erau înscrişi la Colegiul <Mihai Eminescu>, la secţia pedagogie, era foarte bine, era o şansă mare pentru ei de a se dezvolta, de a se realiza, mai ales că vorbim şi de două cazuri de elevi foarte, foarte necăjiţi din Ciprian Porumbescu şi Ilişeşti. Sistarea acestor burse va duce la abandon, încercăm să găsim soluţii, poate nişte burse particulare, pentru ca aceşti elevi să-şi termine studiile”, a menţionat Lucian Dimitriu.
De cele mai multe ori, în aceste familii sărăcia merge mână în mână cu un nivel scăzut de educaţie şi astfel şcoala nu este o prioritate.
O altă situaţie delicată este la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, unde familiile mai multor elevi de etnie romă din Pătrăuţi nu-şi mai permit să-şi trimită copiii la cursuri.
„Ei vor ca abonamentul la transportul în comun să fie subvenţionat total, nu doar pe jumătate. Primesc 245 de lei pe lună bursă Bani de liceu şi decontarea parţială a navetei, însă spun că nu este suficient, că nu le ajunge. Sunt elevi care deja nu mai vin la cursuri, unii mai oscilează, ceea ce este foarte grav. E important să-i păstrăm în şcoli cât de mult, să-i convingem să rămână, dar în condiţiile acestea este foarte greu”, a mai povestit inspectorul.
Decontarea navetei, aspect important pentru elevii romi
În pofida obiectivelor ambiţioase ale strategiilor de integrare a romilor, a proiectelor din fonduri europene care îi vizează, progresele în ceea ce priveşte şcolarizarea lor sunt lente.
Mai mulţi elevi ai Centrului Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) Suceava, care locuiesc pe strada Mirăuţi, au fost la un pas să-şi pună ghiozdanele în cui pentru că abonamentele pentru transportul public în comun nu le erau decontate integral.
Lucian Dimitriu spune că mulţi dintre aceştia sunt copii cu cerinţe educaţionale speciale şi, potrivit legii, ar trebui să beneficieze de abonamente gratuite.
”Elevii provin dintr-un mediu infracţional şi dacă nu vin la şcoală viitorul lor este unul incert. Şcoala e singura lor salvare de a fi redaţi societăţii. Am făcut o adresă împreună cu CSEI şi Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava către TPL pentru ca ei să primească abonamente gratuite, pentru că altfel nu vin la şcoală, însă nu am primit nici un răspuns”, a explicat Dimitriu.
La rândul său, prof. Gabriela Mihaela Lupaşcu, directoarea CSI Suceava, a arătat că şcoala a găsit o soluţie pentru a-i menţine pe aceştia în sistemul de învăţământ şi pune la dispoziţia elevilor de pe Mirăuţi un microbuz cu care să ajungă la şcoală.