Lucrările la DN 18 Suceava-Maramureş au reînceput de câteva zile, iar dacă totul decurge normal şi nu vor mai apărea „surprize”, închiderea şantierului din 2019 va marca şi finalizarea reabilitării capitale a drumului.
Inginerul Nicolae Popovici, din cadrul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, instituţie care reprezintă la nivel de Moldova Compania Naţională de Administrate a Infrastructurii Rutiere, ne-a declarat că finanţarea pentru terminarea DN 18 este asigurată, astfel că din punctul de vedere al beneficiarului nu există motive ca lucrarea să nu fie gata în acest an.
Deocamdată, având în vedere că abia suntem la mijloc de martie, iar DN 18 este într-o zonă de munte, s-au început lucrări la acostamente şi podeţe.
Cele două tronsoane din judeţul Suceava, din care unul este aproape finalizat, trebuie terminate până pe 9 septembrie a.c.
DN 18 are în jur de 40 de kilometri pe raza judeţului nostru, de la intersecţia cu DN 17, la Iacobeni, şi până la limita cu Maramureşul, prin comunele Ciocăneşti şi Cârlibaba. Drumul este împărţit pe două tronsoane. Este vorba de tronsonul III al drumului, adică de la limita cu Maramureşul, din Pasul Prislop, şi până la Valea Stânei, comuna Cârlibaba, unde lucrările sunt mult mai avansate. La închiderea şantierului din 2018 pe acest tronson mai erau de turnat doar 5 kilometri din ultimul strat, cel de uzură. Practic, suprafaţa de rulare este aproape gata. Mai sunt de turnat şanţuri betonate şi de montat parapete de protecţie. Acestea din urmă vor fi montate pe 13 kilometri, lucrarea fiind una de anvergură. De asemenea, pe acest tronson aproape finalizat mai este de realizat marcaj provizoriu. Cine a călătorit recent cu maşina spre Maramureş a putut observa că pe acest tronson se circulă în condiţii optime. Nu la fel de bine stau lucrurile şi pe tronsonul IV. Aici este vorba de porţiunea din satul Valea Stânei spre Iacobeni, prin comuna Ciocăneşti, unde lucrările au început mai târziu. Aici, mare parte din lucrări sunt de făcut în 2019.
Pe acest tronson anul trecut s-a lucrat la stratul de asfalt de bază, pe o porţiune de doar 4 kilometri. În rest, drumul este fie în forma veche, adică plin de gropi, fie decopertat în vederea asfaltării programate în 2019.
Pe ambele tronsoane lucrează un consorţiu format din trei firme (SC Autotehnorom SRL, SC Opr Asfalt SRL şi SC Rutier-Conex XXI SRL).
DN 18 este cunoscut de mulţi ani de zile ca unul dintre cele mai proaste drumuri naţionale din ţară. Ciocăneşti şi Cârlibaba au pierdut foarte mult în ultimii ani, din punct de vedere economic şi turistic, din cauza stării drumului. Exasperarea oamenilor care circulă zilnic pe acest drum este pe deplin de înţeles, chiar şi acum, când drumul este în şantier şi în parte modernizat.
Drumul trebuia modernizat încă din 2011, însă lucrările au tot fost amânate chiar dacă s-a făcut licitaţie şi a existat o firmă câştigătoare. Lucrările au început serios abia din luna mai 2017.