Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Suceava se alătură campaniei lansate la nivel național „#foaia goală” și îi îndeamnă pe colegii lor din clasele a VII-a, a VIII-a, a XI-a și a XII-a să boicoteze simularea evaluării naționale,în semn de protest, elevii susținând că refuză să fie "cobai" pentru Ministerul Educației.
Aceștia le propun elevilor vizați de evaluare să predea foaia goală sau să scrie pe foile de examen ce îi nemulțumește în sistemul de învățământ actual.
Printr-un comunicat de presă, Consiliul Național al Elevilor (CNE) transmite că invită elevii din România să i se alăture în protestul prin care se opune modului în care sunt organizate simulările examenelor naționale.
„Mai mult decât orice altceva, o facem pentru generațiile viitoare, pentru că ele nu trebuie să fie asemenea nouă, o generație de sacrificiu, o generație de cobai ai Ministerului Educației Naționale. Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc”, transmite CNE.
Reprezentanții elevilor spun că vor da foaia goală pentru că simulările nu le vor evalua competențele, ci doar cunoștințele, nu evaluează capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informațiile care au fost dictate la clasă.
CNE susține că încă o evaluare în clasa a VII-a este nejustificată, când încă nu a fost clarificat de ce a fost dată testarea din clasa a VI-a.
„Încă o simulare nu ne va face nici mai stăpâni pe competențele noastre, nici mai puțin stresați la gândul că ne așteaptă ani grei, ani în care vom alerga de la un meditator la altul, ani în care, după atâtea examene și evaluări standardizate,
nimeni nu ne va întreba spre ce domeniu vrem să ne îndreptăm”, mai transmite CNE printr-un comunicat de presă, menționând că elevii nu își doresc evaluări mai ușoare, ci evaluări reale.
Reacția ministerului
Ministerul Educației a reacționat la protestul “#foaia goală” inițiat de elevi, precizând că “rezultatele obținute de elevi la examenele naționale arată că se impune intensificarea eforturilor tuturor factorilor implicaţi pentru asigurarea succesului educațional al tuturor copiilor”.
Ministrul Educației a mai menționat că simulările examenelor naționale au scopul de a familiariza elevii cu rigorile testelor pe care le vor susţine la finalul ciclului gimnazial/ liceal, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obținerii unor rezultate satisfăcătoare în cadrul examenelor naționale.
De asemenea, potrivit ministerului, proiectul de ordin de ministru prin care a fost aprobată organizarea simulării evaluării naționale și a simulării probelor scrise ale examenului național de bacalaureat, în anul școlar 2018-2019, a fost dezbătut în cadrul Comisiei de Dialog Social din care fac parte reprezentanții elevilor, părinților, profesorilor și ai altor parteneri sociali, majoritatea susținând acest demers care vine în sprijinul elevilor.
De asemenea, Ministerul Educației a mai arătat că susține în permanență orice propunere care poate să conducă la îmbunătățirea performanțelor obținute de elevi în procesul de învățare, inclusiv a performanțelor obținute în cadrul examenelor naționale și consideră că fiecare partener poate contribui în mod constructiv la acest demers.
În anul 2018, la evaluarea naţională, din 150.603 candidați înscriși, 55.080 de elevi nu au obținut nota 5 la proba de matematică, iar 31.440 de elevi au luat note sub 5 la proba de limba și literatura română.