Analiza cifrelor privind absorbţia fondurilor europene a devenit motiv de îngrijorare pentru deputatul PNL de Suceava Ioan Balan. Acest lucru s-a întâmplat în contextul în care Ioan Balan a propus suplimentarea bugetului Ministerului Educaţiei Naţionale, astfel încât cuantumul bursei să fie majorat la 300 de lei, iar numărul de bursieri să crească chiar din anul şcolar 2019/2020, amendament ce a fost respins sub argumentul că bugetul naţional nu poate susţine această cheltuială.
Ulterior, parlamentarul sucevean a analizat oportunităţile care sunt oferite României de Uniunea Europeană şi a constatat cu stupoare că suntem într-o situaţie jenantă.
„Nu am putut să nu remarc faptul că cele mai deficitare sectoare sunt: Fondul Social European, cu o absorbţie de numai 4% (am cheltuit efectiv doar 219 milioane de euro, deşi avem disponibili 5,4 miliarde de euro), şi Iniţiativa privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor, cu o absorbţie de 0,8% (România a atras numai 293 de mii de euro, deşi putem folosi pentru calificarea tinerilor 328 de milioane de euro). Această lipsă de iniţiativă vine în contextul în care bugetul nu poate finanţa majorarea burselor şi creşterea numărului de elevi din învăţământul profesional”, a arătat Ioan Balan.
Deputatul liberal s-a adresat ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu, de la care doreşte să afle ce demersuri a întreprins pentru ca cele circa 5 miliarde de euro disponibile pentru formarea capitalului uman şi calificarea tinerilor din fonduri europene nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 să poată fi utilizate pentru suplimentarea burselor din învăţământul profesional şi profesional-dual din România.
„Este de apreciat faptul că numărul de elevi înmatriculaţi în învăţământul profesional şi profesional dual a crescut în ultimii doi ani, însă, chiar şi dacă evoluţia este pozitivă, numărul de absolvenţi reprezintă cel mult 10% din cererea pe care o manifestă angajatorii. Mai mult decât atât, faptul că bursa de 200 de lei acordată elevilor din învăţământul profesional şi profesional dual a rămas neschimbată de mai mulţi ani nu ajută nicidecum la creşterea numărului de elevi înmatriculaţi în acest sistem. Având în vedere experienţele de succes ale şcolilor de învăţământ profesional-dual de la Braşov şi Alba, vă solicit să precizaţi dacă intenţionaţi să sprijiniţi înfiinţarea mai multor asemenea centre şi în Regiunea de Nord-Est, regiunea cea mai slab dezvoltată din Uniunea Europeană”, este o altă solicitare adresată de Ioan Balan ministrului Educaţiei.