În perioada 19 ianuarie – 2 februarie 2019, un grup de 15 studenţi de la Haute Ecole Lucia de Brouckère - Bruxelles, Belgia, însoţiţi de prof. Elisa Obradovic, Anne-Marie Marquez şi Michèle Verlaeken, au făcut un stagiu de practică pedagogică la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) „Sf. Andrei” Gura Humorului.
Studenţii, aflaţi în an terminal, se pregătesc să devină educatori specializaţi.
Potrivit responsabilului de stagiu, Călina Dulgheru, în Belgia, ca şi în Franţa, această profesie se înscrie în domeniul social. „Pregătit pentru a oferi suport psiho-educativ persoanelor aflate în dificultate, educatorul specializat trebuie să dobândească competenţe pentru a construi împreună cu ele, pornind de la experienţa lor de viaţă, o relaţie bazată pe încredere, cu scopul de a face posibilă o dinamică pozitivă a dezvoltării personale a acestora”, a menţionat aceasta. Educatorul specializat poate lucra cu copii cu diferite grade de handicap, dar şi cu adulţi. Stagiul de practică pedagogică de la CSEI „Sf. Andrei” este important pentru evaluarea de sfârşit de studii, notele obţinute contând pentru media finală.
Şcoala humoreană organizează astfel de stagii din anul 2007. În primele zile studenţii asistă la orele educatorilor şi învăţătorilor, apoi, sub îndrumarea acestora, susţin activităţi specifice la clasele I-VIII. Acestea sunt preponderent axate pe domeniul terapie ocupaţională, ludoterapie, socializare şi autonomie, dar şi cu elemente de terapie cognitivă. Anul acesta tema stagiului a fost „Recicler pour proteger l’environnement”. Cele două săptămâni de activităţi cu elevii de la Gura Humorului se concretizează în expoziţii cu lucrările realizate, expoziţii prezentate pe parcursul anilor fie în foaierul Muzeului Obiceiurilor Populare din Gura Humorului, fie în sala de mese de la cantina şcolii. La final, studenţii animă un flash mob care are loc în centrul oraşului sau în curtea şcolii.
Anul acesta schimbul de experienţă a demarat pe 21 ianuarie, când educatorii au susţinut activităţi demonstrative, permiţând musafirilor să se familiarizeze cu stilul de aici de lucru şi să aleagă colectivul de elevi cu care urmau să lucreze. Începând cu 22 ianuarie, studenţii, organizaţi în grupe de câte doi, au intrat la clase, pregătiţi cu material didactic realizat în sala metodică a şcolii devenită cartierul lor general pentru două săptămâni.
Ca în fiecare an, studenţii participă la activităţi de terapie psihomotrică sub îndrumarea kinetoterapeuţilor. În fiecare dimineaţă, prin rotaţie, terapeuţii preiau câte doi studenţi şi desfăşoară împreună activităţi de recuperare cu elevii.
Proiecte cum este Clubul European, precum şi atelierul de folclor „Joc şi cântec românesc”, completează programul propus studenţilor belgieni.
Excursii şi vizită la USV
Cele două excursii (Moldoviţa–Marginea şi Iaşi), picnicul la Poiana Micului, vizitele în Parcul Ariniş, serile la piscină sau la sala de sport sunt tot atâtea prilejuri pentru oaspeţi de a cunoaşte regiunea.
În plus, anul acesta tinerii belgieni au vizitat Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava. Vizita a fost organizată sub egida Centrului de Reuşită de la instituţia suceveană, amfitrion fiind prof. univ. dr. Sanda-Maria Ardeleanu. Atmosfera ospitalieră a facilitat schimbul de idei şi impresii despre învăţământul din cele două ţări, România şi Belgia. Vizita la Cetatea Sucevei a întregit periplul sucevean.
Echipa care se ocupă de buna desfăşurare a stagiilor, sprijinită îndeaproape de directorul Mihail Ciocoiu şi directorul adjunct Cătălina Poclitaru, cuprinde majoritatea angajaţilor şcolii: profesori, profesori educatori, profesori ingineri, terapeuţi, instructori de educaţie, pedagogi, secretare, asistente medicale, şoferi, mai exact 52 de persoane, reuşita stagiului depinzând de contribuţia fiecăruia.
„Fiecare stagiu e un schimb benefic pentru ambele părţi. Studenţii descoperă pe viu un tărâm de basm, cu profesionişti dedicaţi, gata să împărtăşească experienţă profesională şi căldură umană. De cealaltă parte copiii noştri se bucură când <vin belgienii>, şcoala se umple de <bonjour>, cadrele didactice zâmbesc mai mult, putem spune că profităm de o infuzie de tinereţe, ne reconectăm la propriul nostru entuziasm de început de carieră”, a mai completat Călina Dulgheru.