Din lipsă de elevi, în multe localităţi din mediul rural ale judeţului, învăţământul simultan, unde copii din mai multe clase învaţă laolaltă sub îndrumarea unui singur învăţător sau profesor, este încă în actualitate.
Orele se ţin cu câte două, trei, patru sau cinci clase în acelaşi timp, iar elevii de diferite vârste împart aceeaşi sală şi acelaşi profesor.
E o soluţie de compromis, iar şcolile nu au de ales pentru că în multe sate numărul de copii înscrişi nu este suficient pentru a se forma o clasă pe fiecare nivel.
În acest an şcolar, 3.229 de elevi sunt cuprinşi în clase în regim simultan (213 la număr), în 147 de şcoli.
Cele mai multe clase organizate în regim simultan aduc laolaltă elevi din ciclul primar, astfel: 499 de elevi de la simultan sunt la clasa pregătitoare (distribuiţi în 35 de clase), 524 sunt în clasa I, 595 - clasa a II-a, 529 - clasa a III- a, 610 - clasa a IV-a.
Dacă până în urmă cu câţiva ani învăţământul simultan nu era recomandat în cazul claselor pregătitoare, numărul tot mai mic de elevi i-a determinat pe cei din conducerea Ministerului Educaţiei să aprobe un ordin, potrivit căruia elevii din clasa pregătitoare pot învăţa simultan cu colegii din clasele I-IV.
Cât priveşte elevii de gimnaziu din clasele simultane, 83 sunt în clasa a V-a, 115 sunt în clasa a VI-a, 149 sunt în clasa a VII-a şi 125 sunt înscrişi în clasa a VIII-a.
Elevi din cinci generaţii diferite, colegi în aceeaşi clasă
Tot în acest an şcolar, 14 clase adună laolaltă elevi de clasa pregătitoare, din clasa I, a II-a, a III-a şi a IV-a, elevi de la 6 la 10 ani, care împart aceeaşi clasă şi acelaşi învăţător.
În situaţia aceasta sunt 218 elevi din şcoli primare, din mediul rural: Şcoala Primară Cumpărătura, Bosanci; Şcoala Primară Slobozia Sucevei, Grăniceşti; Şcoala Primară Bereşti, Hănţeşti; Şcoala Primară Boteşti, Horodniceni; Şcoala Primară Cununa, Izvoarele Sucevei; Şcoala Primară Bobeica, Izvoarele Sucevei; Şcoala Primară Buc, Izvoarele Sucevei; Şcoala Primară “Ion Creangă” Mitocaş, Mitocu Dragomirnei; Şcoala Primară Lipoveni, Mitocu Dragomirnei; Şcoala Primară Rodina, Pârteştii de Jos; Şcoala Primară Grigoreşti, Siminicea; Şcoala Primară Racova, Solca; Şcoala Primară Ciumârna, Vatra Moldoviţei; Şcoala Primară Slobozia, Zvoriştea.
În alte 16 clase sunt câte patru generaţii de elevi care învaţă simultan (Şcoala Primară Sadău, Brodina; Şcoala Primară Dârmoxa, Broşteni; Şcoala Primară Poienari, Dolhasca; Şcoala Primară Forăşti, Forăşti; Şcoala Primară Frumosu, Frumosu; Şcoala Primară Spărturi, Vatra Moldoviţei). În 73 de clase sunt trei generaţii de elevi care au acelaşi program şcolar şi acelaşi învăţător (de exemplu la Şcoala Primară Feteşti, Adâncata; Şcoala Primară Boteni, Bălcăuţi; Şcoala Primară Moisa, Boroaia; Şcoala Gimnazială Salaş, Izvoarele Sucevei; Şcoala Gimnazială Gemenea, Stulpicani; Şcoala Gimnazială Poiana, Zvoriştea).
110 clase cuprind elevi din două generaţii diferite (29 de clase la învăţământul gimnazial şi 81 de clase la învăţământul primar) - Şcoala Gimnazială Ciocăneşti, Ciocăneşti; Şcoala Gimnazială Coşna, Coşna; Şcoala Gimnazială Corni, Liteni; Şcoala Primară Coverca, Panaci; Şcoala Primară Buda, Râşca; Şcoala Primară Valea Glodului, Vultureşti.
Inspecţii la clasele simultane
Legea prevede că e nevoie de 12 elevi pentru ca o clasă să funcţioneze de sine stătătoare. În situaţia în care, într-o localitate, sunt mai puţin de 12 elevi, atunci clasa se organizează în regim simultan cu altă clasă care are, de asemenea, un număr mai mic de elevi.
Este cunoscut că învăţământul simultan nu asigură tot timpul calitatea instruirii şi nu aduce rezultatele dorite.
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava au precizat că ”pentru a se asigura un învăţământ de calitate şi şanse egale la educaţie pentru toţi copiii din învăţământul simultan, instituţia a elaborat o scrisoare metodică privind <Asigurarea educaţiei de calitate în învăţământul simultan şi gimnazial din judeţul Suceava>, care este revizuită şi transmisă la începutul fiecărui an şcolar unităţilor şcolare în care se organizează un astfel de învăţământ”.
De asemenea, IŞJ Suceava menţionează că monitorizează prin toate tipurile de inspecţii (inspecţie de control general, inspecţii tematice, inspecţii de specialitate) desfăşurarea activităţii la învăţământul simultan şi gimnazial din judeţ, o atenţie sporită fiind acordată următoarelor aspecte: constituirea/cumularea claselor, conceperea orarului şi respectarea programului zilnic de şase ore la învăţământul primar, proiectarea activităţii didactice, amenajarea şi organizarea sălilor de clasă, aspecte privind predarea, notarea şi evaluarea elevilor din învăţământul simultan etc.