Municipalitatea suceveană intenţionează să achiziţioneze clădirile fostei societăţi de transport public local, TPS, de la proprietarul actual, TASA Suceava.
Aprobarea de principiu a achiziţionării clădirilor de pe strada Traian Vuia nr. 7 va fi discutată în şedinţa de Consiliu Local de joi, 31 ianuarie, când va fi stabilită şi comisia de negociere, care va continua discuţiile purtate până acum pe această temă între conducerea TPL şi cea a TASA.
Conform propunerii iniţiatorilor proiectului de hotărâre - primarul Ion Lungu şi viceprimarul Lucian Harşovschi, comisia va avea în componenţă cinci consilieri locali, un reprezentant al TPL dar şi personal de specialitate din primărie, numit prin dispoziţie de primar.
Dintre cei cinci consilieri locali, doi sunt deja cunoscuţi – Cristinel Creţu (PNL) şi Constantin Munteanu (PMP), care fac parte din Adunarea Generală a Acţionarilor de la TPL. Ceilalţi trei, precum şi supleanţii acestora, urmează să fie propuşi şi votaţi în cadrul şedinţei de Consiliu Local de joi.
Bază pentru transportul public în zona metropolitană Suceava
Cumpărarea fostelor clădiri ale TPS este necesară Primăriei Suceava pentru a pune bazele transportului public de persoane în zona metropolitană Suceava, proiect realizabil odată cu venirea celor 60 de autobuze electrice, pentru care sunt demarate trei proiecte cu finanţări diferite.
Primul care se va concretiza este în primăvara acestui an, când vor fi livrate cele cinci autobuze electrice de mici dimensiuni, licitate şi contractate de Primăria Suceava din economiile făcute la proiectele cu fonduri elveţiene.
Alte 15 autobuze electrice urmează să fie cumpărate din fonduri guvernamentale, în vreme ce 40 de autobuze electrice, de dimensiuni mari şi mici, vor fi cumpărate din fonduri europene, printr-un proiect depus la ADR Nord Est.
Clădirile fostului TPS, folosite de TPL, cu chirie
Clădirile a căror achiziţie de principiu va fi discutată joi în deliberativul local sunt utilizate în prezent de TPL – actuala societate de transport public local a Sucevei, dar în baza unui contract de închiriere a acestora de la TASA.
Societatea comercială Transporturi Auto SA, deţinută de Ilie Carabulea, patronul Atlassib Holding, a cumpărat respectivele clădiri în 2005, când au fost scoase la licitaţie de Finanţele Publice, pentru recuperarea unor debite de 46 miliarde de lei vechi, pe care TPS le avea de plătit către bugetul statului.
Achiziţia s-a făcut cu 5,5 miliarde de lei vechi, dar nu a cuprins şi terenul de sub clădiri, care aparţine Primăriei Suceava, încât, pentru mulţi ani, a existat un litigiu în instanţe între municipalitate şi Atlassib.
Disputele s-au soluţionat în cele din urmă prin plata de către TPL a unei chirii lunare pentru utilizarea clădirilor fostului TPS, în vreme ce TASA plăteşte municipalităţii impozit pentru terenul de sub clădiri.
Achiziţia clădirilor deţinute de TASA ar permite efectuarea de reparaţii şi investiţii absolut necesare pentru funcţionarea autobazei transportului public local – ulterior metropolitan.
„Cei de la TPL au avut o discuţie cu reprezentanţii TASA, care şi-au dat un acord asupra vânzării activelor de acolo. Ne trebuie aceste active pentru că avem un proiect pe care vrem să-l implementăm în zona metropolitană, când vor veni cele 60 de autobuze electrice. Este vorba despre transportul metropolitan, iar în acest sens avem nevoie de această bază. Cred că va fi şi o măsură de eradicare a pirateriei cu maxi-taxi din localităţile vecine” a declarat recent primarul Sucevei, Ion Lungu, care a precizat că în urma negocierilor dintre cele două părţi, de la 650.000 de euro, cât s-a cerut iniţial, cel mai mic preţ la care s-a ajuns a fost de 500.000 de euro.