Străzile private, majoritatea în noile cartiere ale municipiului Suceava, sunt în afara domeniului public, adică nu beneficiază de programele de asfaltare, salubrizare sau deszăpezire. Aşa se face că, deşi sucevenii care locuiesc pe aceste străzi plătesc taxe şi impozite la primărie, nu au asfalt, îşi rup maşinile în gropi, iar când plouă noroiul le trece de gleznă. De asemenea, fiind vorba despre proprietate privată, străzile private nu intră în aria de activitate a Poliţiei Rutiere şi Poliţiei Locale, nu au indicatoare rutiere şi în unele cazuri circulaţia auto se face în ambele sensuri pe o singură bandă de drum, iar pietonii circulă pe acelaşi tronson cu maşinile, fără nici un element de siguranţă rutieră.
Primarul de Suceava, Ion Lungu, a declarat, ieri, în conferinţă de presă, că pentru ca străzile private să fie asfaltate, să beneficieze de utilităţi şi orice alte investiţii din partea administraţiei locale, acestea trebuie donate primăriei şi una dintre condiţiile obligatorii la preluare este ca absolut toţi proprietarii străzii să fie de acord cu donaţia. Potrivit primarului, până acum municipalitatea a preluat circa 15 străzi private, din cele aproximativ 30, câte ar fi în oraş. Printre străzile preluate se numără Traian Țăranu şi Octavian Goga, incluse deja în programul de asfaltare pentru 2019.
Condiţiile de preluare se stabilesc prin hotărâre de consiliu local
Condiţiile şi procedura privind trecerea terenului proprietate privată cu destinaţia de drum în proprietatea publică a municipiului Suceava trebuie reglementate printr-o hotărâre de consiliu local, care poate stabili ca terenul care face obiectul donaţiei să formeze un singur corp funciar înscris într-o carte funciară distinctă, în baza unei documentaţii cadastrale întocmită cu respectarea documentaţiilor de urbanism, strada să aibă o anumită lăţime minimă, prevăzută în Ordinul Ministerului Transporturilor nr.49 din 27 ianuarie 1998 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea şi realizarea străzilor în localităţile urbane, să respecte normele privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, stabilite prin Legea nr. 350/2001, şi să existe un act de donaţie în formă autentică, întocmit de către proprietari. Procedura poate dura între trei săptămâni şi două, trei luni.
În condiţiile în care administraţia locală ar fi cea care ar dori preluarea unei străzi private pentru o cauză de utilitate publică, există şi varianta exproprierii fără despăgubiri, având în vedere Decizia nr. 558 din 15 martie 2016 – Secţia I civilă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care a decis că, în cazul exproprierii, dacă prejudiciul suferit nu este unul real nu se pot cere despăgubiri.