Transportatorii de mărfuri din judeţul Suceava ar putea să-şi întrerupă activitatea timp de câteva ore pe parcursul zilei de astăzi, în semn de solidaritate faţă de colegii lor care vor protesta în faţa Parlamentului European, din Bruxelles, în Belgia. Preşedintele Asociaţiei Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina” şi prim-vicepreşedinte la nivel naţional al Federeaţiei Operatorilor Români de Transport, Alin Creţu, a declarat că această federaţie solicită tuturor operatorilor de transport oprirea activităţii, joi, 10 ianuarie, între orele 08:00 şi 13:00, în semn de solidaritate pentru protestul care se va desfăşura în acelaşi interval orar la Bruxelles împotriva Pachetului de Mobilitate 1.
Alin Creţu a amintit că din judeţul Suceava, la acest protest vor participa peste 150 de proprietari de firme de transport de mărfuri. Pentru a ajunge la protestul de la Bruxelles, transportatorii suceveni au închiriat un avion. El a reamintit că prin protestul de azi din capitala Belgiei, transportatorii îşi exprimă nemulţumirea faţă de prevederile Pachetului de Mobilitate, care reglementează activitatea pe viitor a celor care activează în acest domeniu.
Alin Creţu a subliniat faptul că odată adoptat acest pachet, noile prevederi legale vor lovi dur în interesele transportatorilor români, iar unele companii vor fi condamnate la faliment.
Preşedintele Asociaţiei Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina” a spus că după adoptare ar urma să fie aplicate o serie de reguli care sunt în dezavantajul transportatorilor din România. „Vorbim de aplicarea regulilor detaşării la transporturile rutiere internaţionale, cu exceptarea tranzitului şi a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: în drumul spre ţara de destinaţie şi în drumul de întoarcere, se permite o activitate suplimentară de încărcare sau descărcare în ambele direcţii, fără a se încadra în regimul de detaşare, sau zero la plecare şi până la două operaţiuni în drumul de întoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operaţiuni, inclusiv pentru cabotaj, regimul de detaşare integrală se aplică începând cu prima zi a operaţiunii”, a explicat Alin Creţu. El a mai adăugat că noul pachet prevede restricţionarea cabotajului prin introducerea unei perioade de „răcire” de 5 zile înainte ca alte operaţiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeaşi ţară cu acelaşi autovehicul. Alin Creţu a subliniat că această restricţionare a cabotajului este o abatere a Uniunii Europene de la drumul spre piaţa liberă. Creţu a mai făcut referire şi la interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabina autovehiculului, deşi în documentele oficiale este recunoscută lipsa acută de spaţii de parcare sigure şi securizate în UE, dar şi obligativitatea întoarcerii acasă a şoferilor cel puţin o dată la patru săptămâni sau, în cazul în care şoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse, după numai trei săptămâni pe drum.
Nu în ultimul rând, Alin Creţu a spus că în forma actuală, pachetul de mobilitate înseamnă o birocraţie lărgită şi sufocantă, creşterea costurilor de transport marfă, pe tot teritoriul UE, şi alterarea puternică a concurenţei în interiorul Uniunii.