Examenul „de treaptă”, de la finele clasei a X-a, este măsura pe care Ministerul Educaţiei vrea să o introducă pentru elevii din liceu şi pe care o promovează des în ultima perioadă.
În ultimele zile, Ecaterina Andronescu a justificat de mai multe ori necesitatea acestei testări, menţionând că învăţământul obligatoriu este, în România, de zece ani, la finalul cărora elevii ar trebui să treacă printr-un test care să le evalueze cunoştinţele.
Prin urmare, examenul de bacalaureat nu va mai reprezenta materia pe patru ani de zile, anii de liceu, ci pe ultimii doi ani de zile, deci, prin această evaluare bacul va avea un nivel de dificultate mai scăzut.
De asemenea, odată introdus acest „examen de treaptă”, elevii care vor dori să schimbe profilul vor avea această posibilitate.
“Învăţământul obligatoriu nu se termină la clasa a opta. Învăţământul obligatoriu se termină după clasa a X-a. Teoretic, acolo ar trebui să avem o evaluare, să ştim că am încheiat ciclul învăţământului obligatoriu. De ce nu avem? (...) Examenul de bacalaureat nu va mai reprezenta materia pe patru ani de zile, care sunt anii de liceu, ci pe ultimii doi ani de zile, deci am uşura examenul de bacalaureat prin această evaluare. Nu ştiu dacă va rămâne sau nu, după opinia mea, va fi un sprijin pentru cei care trec printr-o asemenea etapă”, a declarat Andronescu pentru presa centrală.
Ea este de părere că aceste evaluări intermediare ar asigura o pregătire constantă a elevilor pe perioada anilor de liceu.
”Mă uit la rezultatele pe care le au elevii noştri, şi la examenul de finalizare a ciclului gimnazial de la clasa a VIII-a să avem peste 36% elevi care nu iau nota 5, nu avem cum să nu tragem un semnal foarte serios de avertizare, ceva trebuie să facem acolo! Dacă vă uitaţi la rezultatele de la examenul de bacalaureat în ultimii ani, o să constatăm acelaşi lucru: rezultate din ce în ce mai slabe. Trebuie să găsim nişte soluţii. Una dintre ele ar putea să fie aceasta: să mai introducem o evaluare intermediară în timpul ciclului liceal, în aşa fel încât să-i determinăm pe elevi să se pregătească mai bine, să nu lăsăm pregătirea din liceu pentru bacalaureat numai la sfârşit”, a mai adăugat Ecaterina Andronescu.