Prim-vicepreşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), suceveanul Alin Creţu, a declarat că în aproape un an de mandat al ministrului Lucian Şova, Ministerul Transporturilor a pus pe butuci întreg sistemul de transport rutier. Alin Creţu a spus că activităţile ministrului Șova în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri și de pasageri, „dublate de incompetență” în ceea ce privește infrastructura rutieră, au dus în derivă unul dintre cele mai importante sectoare economice.
„Consiliul Miniștrilor de Transport din statele membre UE a adoptat în data de 4 decembrie 2018 poziția privind reforma sectorului transporturilor rutiere. Singurul ministru care s-a abținut a fost Lucian Șova, în timp ce toți ceilalți miniștri din țările cele mai afectate de acest pachet au votat împotrivă. Abținerea României, prin poziția ministrului demisionar Șova, reprezintă, în opinia F.O.R.T., un act de trădare fără precedent în istoria transporturilor rutiere autohtone. Liberalizarea pieței europene de transport marfă a condus la acapararea unui număr semnificativ de clienți de către transportatorii rutieri autohtoni în special în țările vest europene, fapt ce a generat infuzie de valută pentru bugetul de stat. Europa de Vest, înfrântă în competiția cu noi, apelează la cele mai murdare mijloace și cu sprijinul incompetenței și dublului discurs practicat de politicienii noștri, ne aruncă înapoi la infrastructura noastră subdezvoltată”, a declarat Alin Creţu. El consideră că UE dovedește, din nou, că vrea România doar ca piață de consum a produselor și serviciilor oferite de multinaționalele sprijinite de zeci de ani de „guvernele țărilor <stăpâne>”.
„Pentru că poate nu era suficient ce pregătește UE în privința transportatorilor români, ministrul demisionar al Transporturilor a publicat în Monitorul Oficial și ordinul de ministru care schimbă cu dedicație, în mod radical, contextul operațional actual, în sensul canibalizării pieței transportului interjudețean de pasageri”, a precizat prim-vicepreşedintele FORT. El a arătat că prin acest ordin, Lucian Șova a făcut un pas înaintea pachetului de mobilitate deoarece generează premisele ca o cursă internațională de pasageri să preia pasageri și între două localități pe teritoriul României.
Alin Crețu avertizează că tarifele de transport „vor exploda” în următorii cinci ani
Alin Creţu consideră că <jocul> făcut de Lucian Șova și susținut de „prietenii buni” ai Direcției de transport rutier din Ministerul Transporturilor devine din ce în ce mai clar şi vizează totodată dirijarea pasagerilor către platforme on-line susținute de companii multinaționale de profil care vor face profit în România, pe care îl vor exporta în străinătate.
„Consecințele estimate de FORT în acest context sunt devastatoare pentru întreaga economie, respectiv pentru buzunarul pasagerilor”, a subliniat Alin Creţu. El a declarat că politica sectorială din ultimele 12 luni are un singur efect, atât pentru transportul de pasageri, cât și pentru cel de mărfuri, respectiv explozia tarifelor de transport în următorii cinci ani. Alin Crețu a explicat că tarifele la transportul de mărfuri vor crește de la 0,65 euro/km la 1,2 euro/km, iar la transportul de pasageri, de la 12 euro/bilet/300 km la 30 de euro pentru aceeași distanță.
În acest context, Alin Creţu a spus că luna aceasta, FORT se pregătește de organizarea unor ample manifestații de protest împotriva actualei guvernări.
El a precizat că la protest urmează să participe transportatorii de mărfuri și pasageri din întreaga țară, care vor solicita aplicarea urgentă a măsurilor necesare salvării sectorului de transport rutier autohton. Alin Creţu a mai declarat că FORT urmează să se implice și în orice acțiune de protest organizată de patronate, la nivelul UE.